לתיאום פגישת הכרות ללא עלות:

 

מדוע עסקים נסגרים כל כך מהר? איך ניתן למנוע זאת?

כיועץ עסקי ותיק שמלווה עסקים ויזמים כבר למעלה מ 10 ברור לי היום שהתפקיד שלי הוא לא רק להוציא את העסק מצרה אלא לדאוג שהעסק לא יכנס לצרה …

שנת 2017 היתה קשה מאד לעסקים קטנים: 90% מהעסקים שנפתחו בשנה זו נסגרו –כמעט-45 אלף בתי עסק לא שרדו בשנה הקודמת. התחומים שבלטו לרעה: עבודות בנייה, הובלות והסעות, מסעדות ומינימרקטים.

(מתוך  ניתוח שערכה חברת המידע CofaceBdi)
הסיבות לאי הצלחת העסקים הן רבות ומגוונות החל ממוצר לא מספיק טוב ולא מותאם לצרכי השוק ועד לניהול לא תקין של העסק.
אפשר לומר שרבים מהעסקים שנפתחים עושים זאת ללא תכנון מראש, ללא בדיקה נכונה של המוצר ושל השוק וללא ידע ניהולי מתאים.
אני לא אומר שעסקים ללא ידע ניהולי או שלא עשו תכנון מראש לא יכולים להצליח, הם כן! אבל האחוז שלהם קטן ורובם של היזמים לא מצליחים ללא תכנון מקדים.

רוב העסקים שנסגרים עשו זאת בגלל שקיבלו החלטות לא נכונות ולא מספיק מקצועיות, אחרים בגלל קשיים תזרימיים – פשוט נגמר להם הכסף ואחרים בגלל חוסר כדאיות עסקית.

ניתן להבין שידע ותכנון כלכלי עסקי הוא קריטי להצלחת העסק. לא מספיק להיות טבח טוב, צריך לדעת לנהל מסעדה, לא מספיק להיות מדקר סיני מצליח, צריך לדעת לנהל קליניקה מרווחיה וכו' וכו' …
עבודה עם יועץ עסקי מקצועי תסייע לכם להפחית את הסיכון בסגירת העסק ותסייע לעסק שלכם להצליח לטווח רחוק.

נעשה הפרדה בין ייעוץ עסקי ליזמים לייעוץ עסקי לעסקים קיימים:

א. יזמים – מתחילים בבדיקת כדאיות עסקית 
אז ברור עכשיו שמקימים עסק חייבים מראש לעשות בדיקת כדאיות עסקית מדויקת ככל שאפשר ולבדוק:
1. האם המוצר שלכם מספיק טוב, האם יש לו ביקוש בשוק? מומלץ לעשות גם ניתוח SWOT מהיר לאיתור החולשות, החוזקות שלכם ולאיתור האימונים וההזדמנויות שיכולות להיווצר לעסק החדש
2. ללמוד את המתחרים שלכם, מה הם עושים נכון ומה לא … ובעיקר לייצר מולם בידול ברור
3. לבדוק כמה כסף צריך להשקיע בעסק בשנה הראשונה – כמה הון חוזר אתם צריכים לשנת פעילות . וזאת בהנחה שבשנה הזאת לא תרוויחו בכלל ולמעשה רק תבנו את העסק שלכם
4. אתם חייבים לדעת כמה כסף את צריכים להכניס בשנה, בחודש, ביום בשביל להיות מאוזנים ואף רווחים תזרימית.
5. אם חייבים להכיר את עצכם ולראות במה אתם לא מספיק טובים? האם בניהול פיננסי, שיווק, מכירות וכו'… חשוב מאד שתדאגו לגבות את עצמכם בנקודות שאתם לא טובים בהם, אם זה באמצעות ספקים חיצוניים, ייעוץ עסקי, אווטסורסינג וכו' … חשוב שכבר בשלב התיכנון ובדיקת הכדאיות תגדירו תקציב לגיבוי זה. שזה לא יפתיע אתכם במהלך השנה.
6. לבדוק את היכולת השיווקית שלכם, לראות האם יש ביכולתכם לשווק את העסק? האם אתם צריכים עזרה חיצונית? מה נדרש לצורך השיווק שלכם וכו'
7. לבדוק ברמה האישית האם  בכלל מתאים לכם לנהל עסק עצמאי, האם  יש לכם את האורח רוח, כישורים וסבלנות ויכולת לניהול עצמי … תכונות חשובות מאד שמגדילות את סיכויי ההצלחה שלכם.

יזמים רבים שפונים אלינו מחליטים אחרי תהליך ממוקד של בדיקת כדאיות, לא לפתוח את העסק. ובנינו עדיף לא לפתוח עסק מאשר לפתוח עסק שיסגר תוך מספר חודשים ותפסידו עשרות עד מאות אלפי שקלים
בדיקת כדאיות שכזו יכולה למנוע עוגמת נפש מאד גדולה. שימו לב לא מדובר בתוכנית עסקית מקיפה וגדולה אלא שלב אחד מקדים בתהליך הקמת העסק.

אם בתום בדיקת הכדאיות אתם מבינים שאכן שווה לכם לפתוח את העסק, מעלים הילוך בתהליך ועושים תוכנית עסקית מעמיקה ומדויקת יותר.


תוכנית עסקית
מספקת גם ידע וכלים בנוגע לתהליך הקמת העסק וכל מה שנדרש לצורך הקמת העסק.
בתוכנית העסקית יהיה תכנון השיווק לשנה הקרובה, מערך כוח אדם, ספקים נדרשים לעסק, שיתופי פעולה מומלצים, דוח רווח והפסד ותזרים מזומנים צפוי כולל תשלומי לרשויות וכו'.

מעבר  להכוונה והוראות הדרכה לתפעול העסק, התוכנית העסקית יכולה לשמש את היזם במידה וירצה לקבל הלוואה מהבנק או ממשקיע או מאחת מקרנות המדינה.
שימו לב, אני ממליץ כשלב ראשון לעשות בדיקת כדאיות ואז אם העסק נראה כדאי להמשיך לבניית תוכנית עסקית מקיפה.

זה בנוגע ליזמים הרוצים להקים עסק חדש ומה לגבי עסקים קיימים?
כפי שציינתי בתחילת המאמר – התפקיד שלי הוא לא רק להוציא את עסק קיים מצרה אלא לדאוג שהעסק לא יכנס לצרה …

ב. עסקים קיימים – מתחילים באבחון עסקי 
גם עסקים שמצבם טוב ויציב זקוקים להכוונה ולכלים שיאפשרו לעסק שלהם להמשיך לשגשג שנים רבות. היתרון הגדול שלי כיועץ עסקי לעסקים קטנים, שכבר ראיתי הכל ואני מביא איתי ידע שצברתי בליווי של מעל 600 עסקים ויזמים. הידע הזה שונה מהידע של בעל העסק שרואה רק את העסק שלו.

כאשר העסק מרגיש שהוא קצת תקוע ואין לו את הכלים להמשיך ולגרום לעסק לצמוח, אני נכנס לתמונה ועושה לעסק אבחון מהיר, לומד אותו ומציג לבעל העסק תוכנית פעולה שנתית פרקטית לצורך שיפור הפעילות העסקית ועמידה ביעדים העסקיים שבעל העסק הציג.

אני ממליץ לעשות אבחון עסקי אחת לשנה או בכל פעם שאתם מרגישים שהעסק לא מתקדם בקצב הרצוי. לא צריך לחכות שהעסק יפסיד ויצבור חובות בשביל לעשות את השינוי, אז אולי זה כבר יהיה מאוחר מידי.
זה כמו שמידי פעם צריך ללכת לעשות בדיקות תקופתיות אצל רופא וככה שומרים על מצב תקין ובריא, לא צריך לחכות להגיע לרופא רק שיש בעיה קשה …
זה למעשה אותו הדבר בעסקים!

איך זה עובד ?

יזמים  – 
א. לפני פתיחת העסק ולפני שתכנסו להשקעות והוצאות – תעשו בדיקת כדאיות ראשונית
ב. אם הבדיקה חיובית ממשיכים לבניית תוכנית עסקית מקיפה שתשמש לכם כמפה ומצפן וכן תשמש לצורך גיוס כספים, משקיע או לצור
ג. ליווי לצורך הקמת העסק החדש – ליווי אישי וצמוד

עסקים קיימים הרוצים לצמוח 
א. אבחון מצב העסק – ניתוח מקיף של כל הפעילות העסקית של העסק בשנה האחרונה תוך הסתכלות גם על שנתיים אחורה לצורך השוואה. הסתכלות פנימה לעסק והחוצה לשוק. הצגת מסקנות והצעות לשיפור קדימה.
ב. הגדרת תוכנית פעולה להגדלת הפעילות
ג.  ליווי וייעוץ עסקי לצורך הטמעת התוכנית

בעלים של עסק קטן? שוקלים לפתוח עסק חדש?  פנו אלינו להתייעצות ראשונית ונשמח לסייע גם לכם!

שתפו

כתוב/כתבי תגובה

עד עכשיו

82

ממליצים
עד עכשיו

141

מאמרים
  • דילוג לתוכן