לתיאום פגישת הכרות ללא עלות:

 

​האם מתאים לך להיות עצמאי?

להיות עצמאי – האם זה באמת מתאים לך?

 

10 שאלות שכדאי לשאול לפני שמחליטים לפתוח עסק:

כמעט כל שכיר שוקל מתישהו, ולו לרגע, להתפטר ולהפוך לעצמאי. יש מי שעבורם זו אפשרות הניתנת למימוש.

אבל מדובר בצעד גדול ולא כל אחד בטוח שיוכל לעמוד במשימה. אז בחן את עצמך:

האם מתאים לך להיות עצמאי? האם יש לך משמעת עצמית? להיות עצמאי פירושו להיות הבוס של עצמך.

האם יש לך משמעת עצמית?

אף אחד לא יפטר אותך אם לא תגיע בזמן, ואף אחד לא ינכה לך מהמשכורת הפסדים או טעויות.

טוב, לא באופן ישיר בכל אופן. לכן כל עצמאי שרוצה להצליח צריך משמעת עצמית, מוסר עבודה ונכונות, סליחה על הביטוי, לקרוע את התחת.

האם יש לך יוזמה?

עצמאי לא יכול לחכות להוראות מלמעלה, ולכן חייב יוזמה: יוזמה לשווק, לפרסם, לדחוף, ליצור קשרים, לחקור פלחי שוק פוטנציאליים ומוצרים ושירותים חדשים שיוכלו להתאים לעסק.

בלי יוזמה, גם עסק משגשג עלול להתנוון.

האם אתה מסוגל להאציל סמכויות?

אמנם בעל העסק עובד בדרך כלל הכי קשה, לפחות בהתחלה, אבל הוא חייב לדעת לעבוד עם צוות, לנהל אותו, לבזר ולהאציל סמכויות. בשביל זה חשוב לדעת להבחין בין עיקר לטפל, בין מה שחשוב שאתה תעשה ובין מה שאפשר לתת לאדם אחר לעשות. צריך לדעת להעסיק עובדים שאפשר לסמוך עליהם ואז – צריך לסמוך עליהם. להכשיר אותם ביסודיות, ולשחרר אותם למשימותיהם.

האם אתה יכול להיות מנהל?

עצמאים רבים מתקשים לעשות את המעבר מעובד למנהל. הם לא רגילים לנהל אחרים, אלא רק את עצמם, וגם זה במקרה הטוב. בעל עסק חייב לדעת איפה עובר הגבול בין יחסים קורקטיים וידידותיים עם הצוות לבין חברות שלא צריכה לשרור בין מנהל לעובדיו. צריך עמוד שדרה, לא מעט אסרטיביות, ולפעמים – לדעת להעמיד עובדים במקום ובעת הצורך, גם לפטר. משימה לא נעימה.

האם אתה מוכן להתעסק בצדדים האפורים?

ניהול של עסק כולל הרבה בירוקרטיה, לוגיסטיקה ופרטים שאינם בהכרח מרתקים. אם תהיה עצמאי, תצטרך לעמוד בקשר עם רואה חשבון ולהתמצא במספרים ובעובדות, לדעת להתנהל מול רשויות וספקים ולהבין בדברים שמעולם לא עניינו אותך כמו תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד.

איך אתה עם מספרים?

בהמשך לסעיף הקודם: לא כל עצמאי חייב להיות גאון כלכלי, אבל כל מי שמנהל עסק צריך יחסים מספיק ידידותיים עם מספרים, ולו כדי להיות מסוגל לגלות טעויות חישוב או חריגות בלתי הגיוניות מן התקציב. נכון, כל עסק צריך להיות מנוהל בצורה מקצועית וסדירה על ידי רואה חשבון, אבל זה הכרחי שתוכל להבין על מה הוא מדבר, ורצוי גם קצת מעבר לכך – אחרת לא תוכל לשלוט בעסק שלך.

עד כמה הראש שלך פתוח?

ניהול עסק הוא עניין דינמי. צריך לדעת לזהות מגמות, להבין איפה מהלך מסוים נכשל, לדעת לקרוא את השוק ולהתאים עצמך אליו. לכן חשוב לא רק שתהיה מסוגל לזהות בעיות, כשלים והזדמנויות, אלא שתהיה לך גם הנכונות לשנות את הדברים כשצריך, ואפילו לבחור בחירות נועזות או בלתי קונבנציונליות אם זה מה שנכון עבור העסק.

האם יש לך אורך נשימה?

מרבית העסקים הטריים, ובעיקר הקטנים והבינוניים, לא שורדים את השנתיים הראשונות. כדי להגיע לשם ולהמשיך הלאה, צריך אורך נשימה – לא רק רזרבות כלכליות אלא בעיקר עמידות פסיכולוגית ורגשית, שתאפשר לך להישאר אופטימי ברגעים הקשים ולהפוך את הקושי להזדמנות.

איך כישורי האנוש שלך?

כבעל עסק תצטרך לבוא במגע יום-יומי לא רק עם לקוחות אלא גם עם ספקים ונותני שירות, עם קולגות ומתחרים, עם בעלי מקצוע ששכרת את שירותיהם (אנשי פרסום, סוכן ביטוח) ועוד. יחסי אנוש טובים הם ה-א'-ב' של עסקים. חלק לא מבוטל מההצלחה של העסק תלויה בחוויה האנושית של כל הגורמים הקשורים אליו – והם כולם מתנקזים אליך.

עם יד על הלב: האם המוצר שאתה מוכר הוא טוב?

אז אחרי שווידאנו שיש לך את תכונות האופי המתאימות, את הכישורים והיכולות, נשארה שאלה בסיסית אחת: האם המוצר או השירות שאתה מציע לשוק הם טובים? זה מה שקובע את הפוטנציאל הראשוני של העסק שלך. האם אתה מאמין במוצר שלך?האם לדעתך יש לו שוק? אם כן, צא לדרך, ובהצלחה!

שתפו

כתוב/כתבי תגובה

עד עכשיו

82

ממליצים
עד עכשיו

141

מאמרים
  • דילוג לתוכן