לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

הסיבות לכך שעסקים נסגרים מהר

כיועץ עסקי ותיק שמלווה עסקים ויזמים כבר למעלה מ 10 ברור לי היום שהתפקיד שלי הוא לא רק להוציא את העסק מצרה אלא לדאוג שהעסק לא יכנס לצרה …
שנת 2017 היתה קשה מאד לעסקים קטנים: 90% מהעסקים שנפתחו בשנה זו נסגרו –כמעט-45 אלף בתי עסק לא שרדו בשנה הקודמת.
התחומים שבלטו לרעה: 
עבודות בנייה, הובלות והסעות, מסעדות ומינימרקטים.
(מתוך ניתוח שערכה חברת המידע CofaceBdi) הסיבות לאי הצלחת העסקים הן רבות ומגוונות החל ממוצר לא מספיק טוב ולא מותאם לצרכי השוק ועד לניהול לא תקין של העסק. אפשר לומר שרבים מהעסקים שנפתחים עושים זאת ללא תכנון מראש, ללא בדיקה נכונה של המוצר ושל השוק וללא ידע ניהולי מתאים. אני לא אומר שעסקים ללא ידע ניהולי או שלא עשו תכנון מראש לא יכולים להצליח, הם כן! אבל האחוז שלהם קטן ורובם של היזמים לא מצליחים ללא תכנון מקדים.
רוב העסקים שנסגרים עשו זאת בגלל שקיבלו החלטות לא נכונות ולא מספיק מקצועיות, אחרים בגלל קשיים תזרימיים – פשוט נגמר להם הכסף ואחרים בגלל חוסר כדאיות עסקית.
ניתן להבין שידע עסקי וכנון פיננסי נכון קריטיים להצלחת העסק. לא מספיק להיות טבח טוב, צריך לדעת לנהל מסעדה, לא מספיק להיות מדקר סיני מצליח, צריך לדעת לנהל קליניקה מרווחיה וכו' וכו' … עבודה עם יועץ עסקי מקצועי תסייע לכם להפחית את הסיכון בסגירת העסק ותסייע לעסק שלכם להצליח לטווח רחוק.

תכנון פיננסי

תכנון פיננסי נכון לפני פתיחת עסק יכולים למנוע מעסק להכשל ולהסגר. 

להלן מספר טיפים שסיייעו לכם בביצוע בדיקת הכדאיות לפני הקמת העסק:

  • לבדוק האם המוצר שלכם מספיק טוב, האם יש לו ביקוש בשוק?
  • מומלץ לעשות ניתוח SWOT מהיר לאיתור החולשות, החוזקות שלכם ולאיתור האיומים וההזדמנויות שיכולות להיווצר לעסק החדש
  • ללמוד את המתחרים שלכם, מה הם עושים נכון ומה לא … ובעיקר לייצר מולם בידול ברור
  • לבדוק כמה כסף צריך להשקיע בעסק בשנה הראשונה – כמה הון חוזר אתם צריכים לשנת פעילות . וזאת בהנחה שבשנה הזאת לא תרוויחו בכלל ולמעשה רק תבנו את העסק שלכם.
  • אתם חייבים לדעת כמה כסף את צריכים להכניס בשנה, בחודש, ביום בשביל להיות מאוזנים ואף רווחים תזרימית.
  • חייבים להכיר את עצכם ולראות במה אתם לא מספיק טובים? האם בניהול פיננסי, שיווק, מכירות וכו'… חשוב מאד שתדאגו לגבות את עצמכם בנקודות שאתם לא טובים בהם, אם זה באמצעות ספקים חיצוניים, ייעוץ עסקי, אווטסורסינג וכו' … חשוב שכבר בשלב התיכנון ובדיקת הכדאיות תגדירו תקציב לגיבוי זה. שזה לא יפתיע אתכם במהלך השנה.
  • לבדוק את היכולת השיווקית שלכם, לראות האם יש ביכולתכם לשווק את העסק? האם אתם צריכים עזרה חיצונית? מה נדרש לצורך השיווק שלכם וכו'
  • לבדוק ברמה האישית האם בכלל מתאים לכם לנהל עסק עצמאי, האם יש לכם את האורח רוח, כישורים וסבלנות ויכולת לניהול עצמי … תכונות חשובות מאד שמגדילות את סיכויי ההצלחה שלכם.
יזמים רבים שפונים אלינו מחליטים אחרי תהליך ממוקד של בדיקת כדאיות, לא לפתוח את העסק. ובנינו עדיף לא לפתוח עסק מאשר לפתוח עסק שיסגר תוך מספר חודשים ותפסידו עשרות עד מאות אלפי שקלים בדיקת כדאיות שכזו יכולה למנוע עוגמת נפש מאד גדולה. 
שימו לב לא מדובר בתוכנית עסקית מקיפה וגדולה אלא שלב אחד מקדים בתהליך הקמת העסק.
אם בתום בדיקת הכדאיות אתם מבינים שאכן שווה לכם לפתוח את העסק, מעלים הילוך בתהליך ועושים תוכנית עסקית מעמיקה ומדויקת יותר.
תוכנית עסקית מספקת גם ידע וכלים בנוגע לתהליך הקמת העסק וכל מה שנדרש לצורך הקמת העסק. בתוכנית העסקית יהיה תכנון השיווק לשנה הקרובה, מערך כוח אדם, ספקים נדרשים לעסק, שיתופי פעולה מומלצים, דוח רווח והפסד ותזרים מזומנים צפוי כולל תשלומי לרשויות וכו'.
מעבר להכוונה והוראות הדרכה לתפעול העסק, התוכנית העסקית יכולה לשמש את היזם במידה וירצה לקבל הלוואה מהבנק או ממשקיע או מאחת מקרנות המדינה. שימו לב, אני ממליץ כשלב ראשון לעשות בדיקת כדאיות ואז אם העסק נראה כדאי להמשיך לבניית תוכנית עסקית מקיפה.
זה בנוגע ליזמים הרוצים להקים עסק חדש ומה לגבי עסקים קיימים? כפי שציינתי בתחילת המאמר – התפקיד שלי הוא לא רק להוציא את עסק קיים מצרה אלא לדאוג שהעסק לא יכנס לצרה …

תוכנית עבודה שנתית

תכנון פיננסי ובניית תוכנית עבודה שנתית לעסק קיים יכולים להבטיח לעסק רמת סיכויי הצלחה גדולים יותר.ברור שלא כל מה שתתכננו יקרה בפועל אבל ברגע שתעשו תוכנית עבודה ברורה יהיו לכם:

  • יעדים ברורים ומוגדרים
  • תקציב מסודר 
  • תזרים מזומנים צפוי
  • תוכנית פעולה שיווקית
  • תוכנית פעולה תפעולית
  • תכנון כוח אדם

שעסק עושה תוכנית עבודה שנתית הוא רואה היכן נקודות הכשל שלו ויכול להערך בהתאם. הוא יכול לזהות באיזה תקופה של השנה יהיה צפי מכירות נמוך ויכול להתארגן בהתאם מבחינת העסקת עובדים, רכישת ציוד או כל הוצאה מיותרת אחרת.

מומלץ לעשות תוכנית עבודה שנתית לקראת תחילת השנה, אולם גם עסק שלא עשה בתחילת השנה תוכנית עבודה כזו יכול לעשות אותה בכל נקודה של השנה – עד סופה. 

תוכנית עבודה הינה כלי עבודה וכלי בקרה משמעותי שיכול לצמצם בצורה משמעותית כשלון וסגירה של עסקים. 

לייעוץ פיננסי צרו איתנו קשר.

 

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles