לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

עצמאים והפרשות לחיסכון

חיסכון לפנסיה הוא החיסכון החשוב ביותר עבור רובינו, מכיוון שחיסכון זה יאפשר לנו לשמור על רמת חיים דומה לזו שהורגלנו אליה, גם לאחר שנצא לפנסיה. חשוב להדגיש כי חיסכון לפנסיה מתאים לכולם – לגברים ולנשים, לעובדים בכל המקצועות וכמובן גם לשכירים ולעצמאים. לא רק שכירים יכולים לחסוך לפנסיה אלא גם עצמאים, ורצוי מאוד שכל עצמאי ידע זאת. בעוד החיסכון לפנסיה לשכירים נעשה באופן כמעט אוטומטי דרך המשכורת (וכחלק מתנאי העבודה של השכיר), עצמאים צריכים לדאוג לחסכונות שלהם בעצמם. עוד על עצמאים והפשרות לחיסכון בכתבה הבאה.

כיצד עצמאים יכולים לחסוך?

כל אדם העובד כעצמאי, בין אם כעוסק מורשה, עוסק פטור או פשוט עם קבלות, יכול להפריש לעצמו סכומים מסויימים לפנסיה או לחיסכון לטווח בינוני או ארוך. החיסכון הפופולארי ביותר הוא חיסכון באמצעות קרן השתלמות המגלם בחובו הטבות מס משמעותיות. זהו חיסכון לטווח קצר או בינוני. ניתן גם לחסוך לטווח הארוך באמצעות קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופות גמל מגוונות. כל עובד יכול גם לפתוח תכניות חיסכון נוספות בבנק כאוות נפשו, אך רוב התכניות הללו לא יעניקו לו הטבות מס כמו קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. קרנות השתלמות הן אפיקי חיסכון פופולאריים מאוד מכיוון שאת קרן ההשתלמות ניתן לפדות כעבור 6 שנים ולקבל גם את הכסף שנצבר, גם את הריבית וגם הטבות מס משמעותיות. את החיסכון ניתן "לבזבז" על כל דבר שרוצים – החל מרכב חדש, טיול סביב העולם, שיפוץ הבית וכו'. קרן השתלמות היא אחת מההטבות האיכותיות ביותר עבור ציבור השכירים, אך גם עצמאיים יכולים לחסוך בדרך זו (אם כי במקרה של העצמאים המעסיק שיפריש את החלק שלו הוא מרכיב נעלם בצבירה). חשוב לציין כי קרנות השתלמות נחשבות להוצאה מוכרת הן עבור שכירים וכמובן גם עבור עצמאים, ולכן חיסכון באמצעות קרנות השתלמות מהווה יתרון גדול עבור ציבור העצמאים (לפרטים נוספים).

אך מה אם עצמאי רוצה לחסוך לטווח הארוך ולא לעשור הקרוב?

גם במקרה זה יש לא מעט אופציות.חסכונות לעצמאים לטווח הארוךעצמאי שבוחר לחסוך לטווח בינוני או קצר יכול לעשות זאת באמצעות הפרשת סכום מסוים בכל חודש (על מי המוגדר והמותר בחוק) לקרן השתלמות, אך יש גם את הצורך לחסוך לטווח הארוך, כלומר לגיל הפנסיה. חיסכון לפנסיה עבור עצמאים יכול להיות אף הוא משתלם מאוד אם הוא נעשה בחוכמה. כל עצמאי יכול לחסוך עד סכום מסוים שמתיר לו החוק (בדיוק כמו שכיר) לקרן פנסיה או לביטוח מנהלים. לכל צורת חיסכון יש יתרונות וחסרונות (ודאות גבוהה וסיכון נמוך יחסית במקרה של ביטוח מנהלים לעומת חיסכון גדול יותר לרוב במקרה של קרן פנסיה). בין אם בחרתם לחסוך באמצעות קרן פנסיה ובין אם בחרתם לחסוך באמצעות ביטוח מנהלים, עשיתם בחוכמה מכיוון ששני האפיקים הללו מעניקים לעצמאים לא מעט הטבות מס, אשר מקבלים אותן מדי שנה (ולא בגיל הפנסיה). כך שהרווח הוא כפול – מצד אחד חיסכון נושא ריבית לטווח הארוך, ומצד שני הטבות מס משמעותיות בהווה! ניתן כמובן במקביל גם לפתוח קופות גמל בבנק (גם אלה מעניקות הטבות מס מסויימות) או כל חיסכון מסוג אחר (ללא הטבות מס).

מומלץ מוד להתייעץ עם יועץ מס או יועץ פנסיוני בטרם מחליטים כיצד לחסוך, מכיוון שתמהיל נכון יכול לשפר מאוד את החיסכון שלכם.מתי וכמה ניתן להפריש לקרנות השתלמות?את ההפרשות לקרנות ההשתלמות ניתן לבצע מדי חודש, אך לעצמאיים יש יותר גמישות בעניין זה. נהוג להפריש מדי חודש חלק מסויים מהמשכורת ואם אתם עובדים כשכירים, ההפרשות אכן יבוצעו על ידכם ועל ידי המעביד פעם בחודש. אם אתם שכירים, ברוב קרנות ההשתלמות המעביד יפריש עבורכם עד 7.5% מהשכר שלכם (רצוי לבקש להפריש את המקסימום האפשרי) ואילו העובד יפריש עד 2.5% מהשכר (כלומר סך הכל – עד 10% מהשכר). כמובן שיש גם תקרה מסויימת אשר לא ניתן להפריש יותר ממנה (בהתאם למשכורת). תקרה זו משתנה מדי פעם ויש לעקוב אחר ההנחיות בנושא. עצמאים לעומת זאת יכולים להפריש עד 7% מהמשכורת שלהם כאשר חלק מהסכום שמפרישים מוכר לניכוי מס כהוצאה מוכרת. גם במקרה של עצמאיים יש תקרה אשר מעליה לא ניתן להפריש. אז כיצד מחליטים כמה להפריש? כל אחד צריך להחליט בהתאם למצבו הכספי. במקרה של שכירים ההפרשה יורדת מהמשכורת (על פי התנאים שנקבעו בחוזה העבודה) ואין יותר מדי התלבטויות, אך ההחלטה של עצמאים היא מורכבת יותר. עצמאים רבים לא תמיד יכולים להרשות לעצמם להפריש כספים לחסכונות כמו קרנות השתלמות, בעיקר בתחילת הדרך.

כדאי מאוד להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון באשר לסכום שאפשר וכדאי להפריש, וזאת תוך התחשבות בתזרים המזומנים העתידי של העסק. חשוב לזכור כי כל הפרשה שכזו לא "הולכת לאיבוד" אלא משמשת כחיסכון עם הטבות רבות, ויש לקחת זאת בחשבון במערך השיקולים. כמובן שעצמאי שתזרים המזומנים שלו לא מאפשר לו לחסוך, יוותר לרוב על כך, וכאשר העסק יתפתח וירוויח יותר, יוכל לשקול שוב את עניין החיסכון.לסיכום, גם ציבור העצמאים יכול וצריך לחסוך לטווח הבינוני והארוך ורצוי להתחיל את החיסכון כמה שיותר מוקדם. האופציות הן רבות ועל כל עצמאי להחליט כמה הוא יכול ורוצה לחסוך בכל חודש ובאיזה אופן.

גם בתחום זה – התייעצות עם מומחים וסקר שוק מקיף יכולים לסייע מאוד ולגרום לרווח כספי בלתי מבוטל.

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles