האם אפשר לעשות כסף בעסקים מתחום המזון בישראל ?
זו שאלה קשה, כי עסקים רבים בתחום המזון לא שורדים את השנה הראשונה בכלל… הרבה יזמים פושטים רגל כתוצאה מפתיחה כושלת של עסק בתחום המזון, בדרך כלל מסעדה או בית קפה.
לדעתנו כן ניתן לעשות כסף מעסקי מזון אבל רק בתנאי שבונים את העסק נכון, מסודר ובהתאם לתוכנית עסקית מסודרת שנבנתה ע"י יועצים עסקיים וקולניריים מומחים בתחום.
כסף עושים כשהעסק מייצר מספיק רווח.
בעסק של מזון – מסעדה, בית קפה, מזנון, פיצרייה או עסק בסגנון, ישנם 5 פרמטרים עיקריים שמשפיעים על הרווח :
קונספט ברור
כאשר לקוח נכנס לעסק ומבין בדיוק מה מוכרים לו – חווית הקניה ברורה ומסודרת והסיכוי למכירה מוצלחת גדל משמעותית
מיקום
מיקום העסק הוא מאוד משמעותי, ולמעט עסקים מאוד מסוימים שמצליחים שיבואו במיוחד בשבילם, לרוב העסקים המיקום קשור באופן ישיר על הפוטנציאל להרוויח :
הסיבה היא שתנועה של לקוחות מפנה את משאבי העסק להתמקד במוצר עצמו ופחות בשיווק (שיווק גוזל הרבה מאוד אנרגיה), וזה באופן מובהק מגדיל את סיכויי ההצלחה של עסק במיקום נכון
עלות חומרי הגלם – FOOD COST
במכירת מוצר למחיר הקנייה השפעה דרמטית על הרווח – וזה פשוט מאוד : אם קונים את הגלם בפחות אז הרווח גדל. (כמובן הכוונה היא לקנות את הגלם המתאים ביותר במחיר הכי נמוך האפשרי)
עלות העובדים – LABOR COST
עלות העובדים היא הוצאה מאוד משמעותית מסך ההוצאות.
חשוב מאוד להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולוודא שבכל זמן נתון יש את כמות הצוות הנדרש ולא להתפתות לנוחות של צוות רחב שבסופו של דבר פחות אפקטיבי ולכן פוגע ברווחיות.
ניתוח דוח רווח והפסד מסודר ועקבי לפחות פעם בחודש
ניתוח ובקרה של דוח רווח והפסד חודשי מאפשר לכם להבין איפה הכסף, על מה הוא יוצא בהשוואה לתקופה קודמת ובאילו מחלקות ניתן להתייעל, כי עסק פעיל ובריא צריך בכל שלב לבדוק את עצמו ואת ההוצאות שלו, וכשמתייעלים יותר כסף מסך ההכנסה הולך לרווח.
לסיכום,
על מנת "לעשות כסף", צריך לבחור נכון מה עושים והיכן, ואח"כ להתאמץ כל הזמן על מנת למכסם את היכולת להרוויח כסף מפעילות העסק
גיורא אשכנזי יועץ עסקי מומחה בתחום המסעדות