לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

תוכנית עסקית לאפליקציה

למה חשוב לעשות תוכנית עסקית לאפליקציה?

עם השתלטות הסלולר על חיינו צצו גם האפליקציות המשמשות למטרות שונות. האפליקציות נבדלות אחת מהשנייה לא רק במטרת השימוש אלא גם במודל העסקי שעומד מאחוריהן. מאחורי מרבית האפליקציות ישנה מטרה עסקית המייצרת הכנסות לבעל האפליקציה. במקרים מסוימים, כמו למשל האפליקציה המפורסמת של פייסבוק, ישנו מודל עסקי מורכב אשר לכאורה נותן שירות חינמי עבור המשתמשים אך על על גבם עושים מיליארדים בעזרת מודל הכנסות מפרסום. אפליקציה היא עסק לכל דבר ולכן יש צורך בכתיבת תכנית עסקית לאפליקציה. אז מה כוללת תכנית עסקית לאפליקציה ובמה היא שונה מתכנית עסקית רגילה?

תוכנית עסקית לאפליקציה לעומת תוכנית עסקית רגילה - יש הבדל או אין?

תכנית עסקית לאפליקציה אינה שונה מכתיבת תכנית עסקית רגילה, היא כוללת את אותם המאפיינים, עונה על אותן השאלות ומחייבת תכנית פעולה יישומית הכוללת הקצאת משאבים וצפי הכנסות. ההבדלים בין תכנית עסקית רגילה לבין כתיבת תכנית עסקית לאפליקציה נובעים בעיקר מהמאפיינים השונים של האפליקציה המחייבים דרכי שיווק שונות, כלי ניתוח שונים והגדרת מודל הכנסות שהוא לא תמיד מובן מאליו.

המודל העסקי

עסקים ״רגילים״, כלומר כאלו שאינם מבוססי אפליקציות מתנהלים במודל די פשוט ברוב המקרים, הלקוח משלם על מוצר או שירות, אך כאשר מדובר באפליקציות המצב הופך למעניין הרבה יותר. לפני שניגשים לכתיבת תכנית עסקית לאפליקציה, חשוב להכיר את המודלים העסקיים האפשריים, להלן כמה דוגמאות:

תשלום להורדה – לפי מודל זה המשתמשים משלמים תשלום חד פעמי או תקופתי עבור התקנת האפליקציה. מודל אינו מתאים לכל אפליקציה ובדרך כלל דורש השקעות עתק ביחסי ציבור המשכנעים אנשים כי הם צריכים את האפליקציה.

רכישות בתור האפליקציה – ישנן אפליקציות הניתנות בחינם אך לאחר התקנתן מבקשות תשלום עבור שימוש באופציות מתקדמות רכישות בתוך האפליקציה, למשל משחק המאפשר לכם לרכוש נשקים וירטואליים בתשלום.

הכנסות מפרסום – בתור מודל זה ישנו עולם ומלואו של אפשרויות. אך ברמת העיקרון מדובר על שימוש חינם והצגת פרסומות הרלוונטיות לקהל המשתמשים של האפליקציה.

פיתוח אפליקציה

עסקים רגילים המפתחים מוצר שאינו אפליקציה צריכים לקחת בחשבון את עלויות הפיתוח של המוצר. באופן דומה יש לקחת בחשבון את עלויות הפיתוח של האפליקציה אך רבים אינם מבינים שהעלויות הרבה יותר מורכבות מהצעת המחיר שקיבלתם מהמתכנתים. הצעת המחיר שקיבלתם מדברת על הפיתוח הראשוני של האפליקציה אך תמיד תידרשו להשקעות נוספות לאורך זמן, סוג של פיתוח מתמשך. תמיד תידרשו להוצאות על תיקון באגים, שיפור האפליקציה והתאמתה למערכות הפעלה ודגמים חדשים אשר יוצאים לשוק. אם תחשבו שמדובר בהשקעת פיתוח חד פעמית תוכלו למצוא את עצמכם עם אפליקציה שלאחר מספר חודשים אינה תואמת לשדרוגי מערכות ההפעלה. אלו הם דברים שחייבים לקחת בחשבון כאשר מכינים תכנית עסקית לאפליקציה.

אפקט הרשת

לרבות מהאפליקציות ישנו ערך הנוצר מתוך כמות המשתמשים הגדולה, דבר שונה ממוצרים ושירותים רגילים. כאשר אדם נכנס לחנות לקנות מוצר, כמו למשל חולצה הוא יודע שיש לו תועלת מהמוצר ולכן מוכן גם לשלם עבורו ללא תלות בלקוחות אחרים. אך באפליקציות בהחלט יתכן ערך הנוצר מהמשתמשים האחרים. לדוגמה אפליקציה המשמשת למטרת היכרויות תהיה חסרת תועלת אם לא תהיה בה מאסה גדולה של משתמשים. לא כל האפליקציות פועלות בצורה זו, אך במידה וזהו אופי האפליקציה תידרשו להרבה חשיבה בדבר דרכי השיווק והמשאבים שתצטרכו להשקיע על מנת להשיג מאסת משתמשים גדולה באופן מיידי.

לסיכום, כתיבת תכנית עסקית לאפליקציה דומה מאוד במאפייניה לתוכנית עסקית רגילה אך יש בה היבטים שונים שיש לקחת בחשבון.

תוכנית עסקית לאפליקציה - מטרות:

1. בדיקת כדאיות ובדיקת פוטנציאל עסקי לצרכים פנימים לצורך קבלת החלטה אם להתקדם בתהליך הפיתוח או לא 

2. לצורך גיוס שותף או משקיע

3. לצורך גיוס הלוואה מהמדינה או מהבנק

אנו גם בונים תוכנית עסקית כחלק מתהליך של ייעוץ עסקי אבל לרוב התוכנית נכתבת טרום כניסה לתהליך שכזה.

התהליך הוא פשוט – פנו אלינו, נחתום לכם על מסמך סודיות NDA נבחן את הרעיון שלכם ואת המטרות העסקיות שלכם ונתקדם הלאה לכתיבת התוכנית.

 

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles