לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

תמחור מוצר

כל בעל עסק שואל את עצמו את שאלת השאלות – כיצד לתמחר את המוצרים שהוא מוכר או את השירותים שהוא נותן לקהל הלקוחות שלו? תמחור נכון יכול להיות ההבדל בין הצלחה לבין כישלון, ולכן חשוב מאוד שכל חברה תתמחר את המוצרים והשירותים שלה בצורה נכונה. בין אם המדובר בחברת ענק עם מאות עובדים, בעסק קטן או בינוני או אפילו בעצמאי העובד מהבית, לתמחור יש חשיבות מכרעת על הצלחת העסק. אז כיצד מתמחרים נכון? על כך תוכלו לקרוא במאמר הבא.

מהם הפרמטרים המרכזיים בתמחור מוצר?

כאשר אתם מחליטים כיצד ובכמה לתמחר את המוצרים שלכם, אתם למעשה מחליטים כמה אתם שווים… אם יש לכם עסק המספק שירותי כתיבת תוכן, שירותי צילום, פרחים לאירועים, מוצרי חשמל או כל מוצר אחר, לתמחור יש חשיבות רבה מאוד. אפשר להתעלם מהשוק ולתמחר באופן עצמאי, אך זוהי השיטה הגרועה ביותר… כאשר מתמחרים מוצרים חשוב להתחשב בגורמים רבים כגון – מצב השוק במדינה בה פועלים, המתחרים שלכם, התקופה בשנה (לעיתים התמחור בקיץ ובחורף הוא שונה), מצב הלקוחות שלכם, הניסיון של העסק שלכם (עסק שרק יצא לדרך יתמחר באופן שונה מאשר עסק ותיק), המוניטין של העסק, וכמובן, החשוב מכל – מצב ההיצע והביקוש של המוצרים שלכם. אם אתם מוכרים מוצר שיש רבים כמוהו בשוק (למשל מלפפונים או טלפונים סלולריים), התמחור יהיה שונה מאשר אם תמכרו מוצר נדיר שקשה להשיג (למשל שן משנהב של פיל אפריקני או אפליקציה חדשה שאף אחד לא מכיר). ובמילים אחרות – התמחור תלוי בלא מעט גורמים ויש להכיר אותם ולהתייעץ עם מומחים המבינים בכלכלה ובתורת המחירים.

כבוגר לימודי מנהל עסקים, עברתי לא מעט קורסים בתחומים הללו, הדבר מסייע לי  כאשר אני עובד על תמחור מוצרים עם לקוח כחלק מתהלךי של ייעוץ עסקי.

תמחור המבוסס על עלות המוצר!

יש כמה שיטות שבאמצעותן ניתן לתמחר מוצרים –

1. תמחור המבוסס על העלויות של המוצר

2. תמחור המבוסס על מחירי השוק

3. תמחור המבוסס על הערך של המוצר

ועוד …

כמובן שהדבר החשוב ביותר הוא לבצע איזון נכון בין כמה שעולה לחברה לייצר את המוצר (COST) לבין המחיר שרוצים לבקש על המוצר (PRICE).

חישוב עלות המוצר צריך להתחשב בגורמים רבים, בין היתר – כל העלויות הכרוכות בייצור ובתחזוק המוצר (עלויות קבועות ומשתנות), עלויות פרסום, שינוע, איחסון ועוד. אל מול העלות של ייצור המוצר יש לבחון מספר גורמים חשובים – המחיר של מוצרים דומים של המתחרים, הביקוש למוצר, המחירים המקובלים בשוק ועוד. שקלול של כל אלה יביא אתכם למחיר שכדאי לבקש עבור המוצר.

כאשר קובעים את מחיר המוצר על בסיס העלות שלו, יש לקחת בחשבון גם את אחוזי הרווח שרוצים ליצור. אם רוצים להרוויח 10 אחוזי רווח על כל מוצר המחיר שנבקש עבורו יהיה שונה לעומת מצב בו אנו רוצים להרוויח 20 אחוזי רווח. כמובן שכל החישוב המסובך הזה הוא תורה בפני עצמה ויש להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים היודעים כיצד לבצע בצורה נכונה את כל התחזיות והחישובים.

תמחור המבוסס על היצע וביקוש!

תמחור המבוסס על ההיצע והביקוש של המוצר קשור קשר ישיר למחיר השוק של המוצר (או מוצרים דומים). זכרו כי חשוב מאוד לקבוע את המחיר של המוצר או השירות בהתאם להיצע ולביקוש בשוק. זהו כלל בסיסי בכלכלה ומי שלא מתחשב ברמת ההיצע וברמת הביקוש של המוצרים שלו, מקטין את סיכויי ההצלחה של העסק. כאשר התחרות היא גבוהה המחירים בדרך כלל יורדים וכאשר אין תחרות (כמו במקרה של מונופולים למשל), אפשר להעלות מחירים.

מחירי השיחות הסלולריות למשל ירדו בצורה דרסטית לאחר שהשוק נפתח לתחרות, ולכן כל חברה צריכה לבצע מחקר מעמיק של מצב השוק ובעיקר רמת ההיצע והביקוש לשירותים שהיא מספקת או למוצרים שהיא מוכרת. יש חשיבות גם לאיזור בו פועלים (ההיצע והביקוש של מוצר מסויים יכול להיות שונה מאוד בתל אביב לעומת גדרה), לעונה בשנה ואפילו לטרדניים מקומיים ועולמיים. חשוב לבדוק את הנושא הזה גם ברמת המדינה, גם ברמת העיר ואפילו ברמת השכונה בה פועלים (למשל כאשר עוסקים בתחום הנדל"ן).

תמחור מוצר - טיפים חשובים:

1. אל תמכרו את המוצרים שלכם במחירים זולים מדי! פעמים רבות הלקוחות רואים בכך סימון למוצרים לא איכותיים. לעומת זאת, אם תתמחרו את המוצרים שלכם גבוה יותר ביחס למחיר השוק, הלקוחות יצפו למוצרים איכותיים – קחו זאת בחשבון!

זכרו תמיד – ככל שהמחיר גבוה יותר כך הציפיות של הלקוחות יהיו גבוהים יותר ולכן יש לקשור בין איכות המוצר לבין האיכות שלו.

2. תמחרו את המוצרים שלכם כך שאחוזי הרווח שלכם יהיו בהתאם לצרכים של החברה.
אם אתם רוצים ליצור "מותג", כדאי לתמחר את המוצר המיועד מעט גבוה יותר. לאורך כל הדרך – התייעצו עם מומחים בתחום, על מנת שלא לעשות טעויות בתמחור.

3. וכמובן, הטיפ הטוב ביותר הוא לבדוק באופן שוטף ויום יומי את מצב המתחרים שלכם. אם תגבו סכומים גבוהים יותר מהמתחרים שלכם (על מוצרים דומים), יש סיכוי שתאבדו לקוחות. מצד שני, קיים גם הסיכוי שיגיעו אליכם לקוחות חדשים המעדיפים מוצרים יקרים יותר (במחשבה שהם איכותיים יותר). הדילמה היא בהחלט גדולה! בכל מקרה, כדאי לבצע סקרי שוק תכופים על מנת שתדעו בכל רגע נתון, היכן אתם עומדים לעומת המתחרים שלכם ומה מצב המוצרים שלכם בכל הקשור להיצע שלהם ולביקוש עבורם.

כל בעל עסק חייב למצוא את האיזון המושלם ואת רמת המחירים המתאימה ביותר לעסק שלו ובעיקר למוצרים שהוא מוכר. זהו משימה חשובה מאוד וקריטית להצלחת כל עסק בכל תחום שהוא!

מעוניינים בפגישת ייעוץ פיננסי עם אחד היועצים הפיננסים שלנו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

 

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles