לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

איך לנהל עסק יחד וגם לשמור על הזוגיות

ניהול עסק משפחתי

אחרי מאות תהליכים של  ייעוץ עסקי של יזמים ועסקים מתחומים שונים ומגוונים, אנו יכולים לומר בברור שעסקים שמנוהלים ע"י בני זוג, דורשים התייחסות ניהולית שונה במקצת מעסקים אחרים.

עסק משותף, המנוהל על ידי בני זוג, הוא דבר מורכב כבר הבנתם. מצד אחד, יש בכך ברכה גדולה ויתרונות רבים: זהו פרויקט חיים, אתגר משותף ודרך נוספת להעשיר את התא המשפחתי ואת אפשרויות הפרנסה. זו הזדמנות להעשיר את ארגז הכלים הזוגי ולרכוש מיומנויות נוספות של תקשורת ועבודה בצוות.

מצד שני, ניהול עסק מביא עמו לא מעט אתגרים וקושי. וכשמדובר בניהול משותף על ידי בני זוג, זה כבר עשוי להיות מתכון לצרות…

החסרונות הבולטים הם בכך שעלולים להיטשטש הגבולות בין החיים הפרטיים לחיים העסקיים, "להעביר" קשיים מן העסק אל הזוגיות ולאבד את התקשורת במקום לשפר ולהעמיק אותה.

חלוקת תפקידים יעילה

זו הסיבה שחלוקת תפקידים ברורה היא כה חיונית לניהול נכון של העסק; זהו תנאי בסיסי לשגשוגו. זה כמובן נכון לכל צוות המנהל יחד עסק, קל וחומר כשמדובר בבני זוג, שלעתים צריכים ללמוד לעבוד מחדש זה עם זה. אם בני הזוג הקימו את העסק ביחד, תידרש ברוב המקרים תקופה של הסתגלות והרצה של העסק, עד שכל אחד לומד ותופס את מקומו.  אך גם אז, הדינמיות של העסק (והחיים) תחייב גמישות גם בחלוקת התפקידים – ככל שהיא תהיה ברורה יותר – יקטנו נקודות החיכוך וירד פוטנציאל המתח בין בני הזוג.

חלוקת תפקידים ברורה מונעת בין היתר עבודה כפולה ומיותרת ובכך מייעלת את התנהלות העסק, מפחיתה את הסיכויים לחיכוכים הנובעים מחדירה לתחום אחריותו של האחר, וגם מאפשר לכל אחד לתפקד במסגרת התחומים המועדפים עליו, ולבטא את הכישורים הייחודיים לו.

לימוד תוך תנועה

אחת הדרכים הטובות ביותר היא למידה תוך כדי תנועה – לפני שעורכים חלוקה שכזו, חשוב להתנסות לא רק בניהול של העסק, אלא בניהול משותף שלו, הכולל למידה מעמיקה של כל מושגי היסוד הניהוליים והיכרות עם אנשי הקשר המרכזיים (ספקים, מתחרים, לקוחות וכו'). במהלך תקופת "פיילוט" שכזו חשוב להיות סבלניים ואדיבים זה כלפי זה, כדי שכל אחד יוכל לבחון את ההיבטים שהכי מעניינים אותו בעסק ואת המקומות שבהם הוא יכול לתרום את המיטב שבו.

כאשר מתגבשת הבנה ברורה ומעמיקה יותר של הנדרש לניהול משותף של העסק, אפשר לערוך רשימה מסודרת של התחומים הנמצאים באחריות ברורה ומיידית של המנהלים – כלומר בני הזוג. כאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים, רוב התחומים (אם לא כולם) נמצאים בדרך כלל באחריות ישירה של מנהלי העסק. את התחומים אפשר לפלח לפי קריטריונים – למשל כלכלי/תקציבי (הנהלת חשבונות, הזמנות וכו'), לוגיסטי (קשר עם ספקים, משמרות עבודה ועוד), שיווקי ועוד. הפילוח הזה עוזר לעתים להבין מי מוכשר או מיומן יותר לעסוק בכל תחום ספציפי.

בשלב הבא מחליטים מה נמצא באחריות מי. חשוב להחליט אם תחום מסוים נמצא באחריות מוחלטת של אחד מבני הזוג, או באחריות משותפת, של שניהם. על פי רוב בשלב הזה בני הזוג, שרגילים להיות האמלנט המשלים זה עבור זה גם בחיים, כבר יודעים מה הם מעוניינים לעשות, או מה התחומים שבהם יוכלו לשרת את העסק בצורה הטובה ביותר. מי שאוהב מספרים (או לפחות אינו נרתע מהם), ייקח על עצמו את הטיפול בפן הכלכלי; מי שיש לו אופי יזמי ונמרץ או שממילא מופקד על ארגון ותכנון מראש, גם בחיי המשפחה, לרוב ייטה לקחת אחריות על ניהול פרוייקטים או עדכון שוטף של חזון העסק וכן הלאה.

תחומים מסוימים דורשים, כאמור, ניהול משותף – בין אם הסיבה לכך היא שהם גדולים או מורכבים מדי לאדם אחד, ובין אם הסיבה היא ההכרח לקבל החלטה משותפת להמשכו של העסק. במקרים כאלה חשוב לגבש תכנית עבודה ונוהלי פעולה – מי אחראי על מה במסגרת התחום הספציפי, או איך עובדים ביחד ובאילו מקרים. תכנון מפורט, המבוסס על היכרות הדדית וניסיון משותף בניהול העסק, יכולים לייעל את תהליך העבודה, לשפר באופן ניכר את התקשורת ובסופו של דבר – להוביל את העסק לשגשוג ולהצליח.

ייעוץ לעסק משפחתי

מעבר לחלוקת התפקידים ברורה ומוצלחת, כחלק מתהליך של ייעוץ לעסק משפחתי אנו ממליצים לשים לב גם לכמה דברים נוספים בניהול המשותף, אשר תורמים רבות להצלחת העסק:

  • יחסים תקינים גם מחוץ לשעות העבודה. לכל זוג יש בעיות לפעמים, אך כשעובדים למען מטרה משותפת, חשוב כפליים לטפל בבעיות בתחום הזוגיות ולא להזניח אותן. חשוב שתהיה תקשורת, כנות ונכונות לעבוד יחד על אתגרים וקשיים בזוגיות, מכיוון שאלה משליכים במישרין על העבודה המשותפת, בין אם תרצו בכך ובין אם לא.

  • אוטונומיה. חשוב לכבד את תחום האחריות של כל אחד מבני הזוג – הן בעבודה הן מחוצה לה. עבודה משותפת עלולה להיות אינטנסיבית ולהכביד על מערכת היחסים, ולכן חשוב שלכל אחד תהיה הלגיטימציה והאפשרות "להתבודד" – לעבוד במרחב, הפיזי והווירטואלי, שלו ולנהל אותו ללא התערבות יתרה.

  • עזרה הדדית. עבודה כצוות לא יכולה להתנהל על פי תכתיבים שנקבעים מראש ובאופן תאורטי. העבודה בשטח מכתיבה גם היא את התנאים: שימו לב מה קורה עם בן הזוג, הציעו עזרה כשצריך ואפילו קחו עליכם חלק מתפקידיו, אם זהו צורך השעה. דעו לזהות קושי, להציע עזרה וגם לקבל אותה בעת הצורך.

  • שמירה על גבול ברור בין הבית לעבודה – עבודה משותפת על פרויקט משותף יכולה ליצור טשטוש בין העבודה לחיים. השאירו את העיסוק בעסק לשעות העבודה וגזרו על עצמכם שלא לעסוק בכך בשעות שאתם עם הילדים או בערב שאתם בלעדיהם. הפרדה ברורה שכזו תעזור לכם לייצר זמן שאינו מלא בעבודה ותגדיל את היצירתיות שלכם בשעות העבודה.

אם אתם בני זוג ויש לכם עסק משותף, נשמח לסייע לכם להפוך את העסק שלכם לסיפור הצלחה! 

פנו אלינו לייעוץ לעסקים משפחתיים.

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles