לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

על הקשר בין ניהול מלאי יעיל לרווחיות החנות

נושא המלאי הוא נושא חשוב מאוד לכל מי שמנהל חנות ויש לו השפעה על הרווחיות של העסק. מסיבה זו הפעם בחרנו לתת תשומת לב לנושא ניהול מלאי, תוך כדי מתו דגש על ניהול מלאי בחנויות אופנה. אנו נבחן את השלכות המלאי על ההיבטי הכלכלי והתפעול של החנות הפועלת בשוק תחרותי; מדוע חשוב לנהל נכון את הרכש וניהול המלאי ומהו הכלל ניהול מלאי נכון?

על מנת לתת מענה לכל השאלות ניגע בכמה היבטים של מלאי: קולקצייה, רכש וספקים , מגוון ותחלופה, עלות המלאי, ניהול המלאי ורווחיות.

קולקציה

הקולקציה היא התמהיל של המוצרים שאתם מציעים ללקוח. בחירת התמהיל הנכון היא אמנות של ממש והיא מחייבת להיות קשובים לצורכי הלקוח והמגמות בשוק. במילים אחרות, הקולקציה בחנות לא אמורה לשקף את מה שאתם אוהבים, אלא את מה שנמכר בשוק.

שוק האופנה הוא שוק המושפע מאוד מטרנדים ומי שרוצה לבנות קולקצייה חייב תמיד להיות עם היד על הדופק, אחד האתרים המובילים בו ניתן לקבל הרבה מידע על טרנדים ומגמות הוא האתר WGSM. אל תשכחו שהקולקצייה היא לא רק העיצוב אלא גם האיכות של המוצר המתבטאת בתפירה וגימורים איכותיים, הדפסים וצבעים עמידים וכו'. הצרכנים בוחנים את הדברים הללו בנקודות המכירה.

בחנויות בגדים מקובל לבנות את המלאי מקולקציית בסיס המהווה כ 40% מהמלאי. לצידה כ 35% של מוצרים טרנדיים המתחלפים בתדירות גבוהה וכ 15% מוצרים ואביזרים משלימים. לתוך זה צריך להכניס שיקול נוסף של מוצרים עונתיים בעלי חלון הזדמנויות קצר למכיר, כמו למשל מעילי חורף.

לא רק המגוון הוא ערך חשוב, אלא גם התחלופה של המלאי. הלקוח מחפש מגוון גדול, זה יוצר אצלו עניין אך חשוב לתת לו את התחושה שהמלאי מתחדש, שישנה סיבה לחזור לחנות גם בהמשך – לקוח שחוזר לחנות לאחר תקופה ונתקל באותו המלאי בדרך כלל מתאכזב ומאבד את העניין. אם הלקוח כבר ביקר בחנות בעבר, באופן טבעי תשומת ליבו היא לדברים אשר התחדשו בחנות.

מגוון

מגוון של סחורות הוא דבר חשוב ולכן בתהליך הזמנת הקולקציה יש להקפיד על מגוון רחב, הזמינו מוצרים רבים בכמויות קטנות. הימנעו מהתחייבויות כלפי הספק להזמנות חוזרות של אותו המוצר וודאו שישנה אפשרות להחזרה או החלפה של עודפי מלאי. חדשו את המלאי על בסיס דו שבועי והכניסו מוצרים חדשים. גם שינוי הסדר בחנות מסייע ליצירת תחושת השינוי וההתחדשות; סידור מחדש מסייע לקידום מוצרים מסוימים.

רכש וספקים

בעבר הגישה אשר שלטה בתחום האופנה הייתה סגירת הזמנות לפני העונה, תוך כדי התחייבות לתנאי תשלום קשיחים. לכאורה זה השתלם מכיוון שבעלי החנויות ביצעו קנייה גדולה ומרוכזת וזכו למחירים טובים ותכנון ארוך טווח. אך שיטה זו לא עמדה במבחן הזמן, בעיקר בשל השינוי שחל אצל הצרכנים. בסופו של דבר תכנון המלאי נועד לענות על דרישות השוק. היום ישנו דגש גדול על מגוון ולצורך כך עובדים עם מבחר ספקים או ספקים גדולים המסוגלים להציע לכם מגוון רחב של מוצרים.

הימנעו מעסקאות בהן אתם נדרשים לרכוש כמויות מינימום ולהתחייב בפני הספק. תנו עדיפות לספקים המאפשרים לכם להחזיר ולהחליף סחורה. הספקים צריכים להגיב מהר לטרנדים ולכן רבים מהם חזרו לייצר בארץ על מנת להגיב מהר לשוק. בעלי החנויות היום מבינים שקשה לצפות את המגמות בשוק ולכן על מנת לצמצם סיכונים יש להיות מוכנים להחליף סחורה במהירות.

רווחיות הסחורה

לא כל מוצר הנמכר בחנות נותן לכם את אותם אחוזי רווח. כאשר אתם בוחרים סחורות יש לקחת בחשבון גם את הרווחיות של המוצר. ניהול נכון של מלאי הוא גורם מכריע ברווחיות החנות; חנות שמצליחה לשמור על רמה נמוכה של מלאי עודף בסוף העונה היא חנות מצליחה. אם החנות אינה רווחית היא לא תשרוד הרבה זמן ולכן יש להימנע מרכישת מוצרים לא רווחיים.

עלות מלאי

מהו המלאי האופטימלי עבור החנות? עלינו לקחת בחשבון שככל שהסחורה רווחית יותר כך אנו יכולים להחזיק מלאי קטן יותר. על מנת לחשב את המלאי האופטימלאי בחנות מומלץ לשאול את עצמכם מהו הרווח שאתם רוצים לייצר.

לצורך תכנון מלאי נכון ניתן להשתמש בנוחסה כמו בדוגמה הבאה:

בעל חנות הרוצה לייצר מחזור מכירות של 1000 ש"ח, עם רווחיות מלאי של 40%, צריך להחזיק מלאי של 600 ש"ח בחנות בכל זמן נתון. כלומר מלאי השווה ל 60% ממחזור המכירות אשר לו מצפים.

שיקולים נוספים שנכנסים כאן הם שיקולי פחת, סחורות פגומות, גניבות ומלאי תקוע. חשוב לעבוד עם תכנון תקציבי לרכישת מלאי. מלאי עודף בסוף השנה עלול לפגוע ברווחיות.

רווחיות המלאי

רווח הוא תוצאה ישירה של הקשר בין עלות הקנייה לעלות המכירה. בדרך כלל מקובל למכור את המוצרים במחיר מלא, כלומר רווחיות מקסימלית, ולאחר כחודשיים או שלושה להתחיל את מכירות סוף העונה. הרווח הגולמי שלכם הוא ההפרש בין מחיר המכירה של המוצר לבין עלות הקנייה עבורכם. חשוב גם לקבל מחיר טוב על הרכש וגם לתמחר נכון את המוצרים על מנת להגיע לרווח גולמי גבוה.

כאשר אתם מתכננים את התמחור, קחו בחשבון גם הנחות לקידום מכירות ופחת.

ניהול המלאי

הדבר הבסיסי ביותר לגבי ניהול מלאי הוא בדיקת הסחורה על מנת לוודא שאכן קיבלתם את כל מה ששילמתם עבורו. יש לתעד את כל המלאי ולרשום אותו ולערוך ספירות מלאי בסוף השנה ובהתאם לצורך. חשוב שתדעו מה קורה עם המלאי ולא תגלו בסוף העונה ששכחתם להציג ללקוחות סחורות שנשארו במחסן. מעקב אחר המלאי מסייע לכם ללמוד ולהתנהל נכון יותר בעתיד.

וכמובן חשוב לשמור על המלאי מבחינה פיזית. כאשר מדובר בביגוד יש לשמור עליו מאבק ורטיבות. חשוב שתכירו גם סוחרים הרוכשים עודפי מלאי בהנחות גדולות על מנת לצמצם הפסדים.

אנו פועלים בשוק תחרותי ולכן ניהול מלאי חייב להיות מתוכנן על פי התקציב, אך יחד עם זאת לשמור על האופי הדינמי והמשתנה וגיוון גדול.

מתכננים פתיחת חנות בגדים וצריכים עזרה והכוונה בכל הנוגע לנושא המלאי, פנו אלינו לקבלת ייעוץ עסקי לפתיחת חנות חדשה.

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles