לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

על הקשר בין עישון לתפוקה בעבודה

לעישון ישנן השלכות רבות על תחומי החיים. ההשפעה הישירה של העישון היא בעיקר על הבריאות מכיוון שנמצא קשר ישיר בין עישון לבין מגוון רחב של מחלות והפרעות. העישון ידוע כמזיק למעשן, אך לא רק לו אלא לכל העומד בסביבתו. הדבר הביא לחקיקת חוקים, איסורים והגבלות לגבי העישון אך באופן עקרוני העישון כשלעצמו מותר, מה שהופך את אכיפת החוקים לבעייתית. להשפעותיו של העישון על הבריאות ישנן השלכות על היבטים רבים בחיינו, ביניהם על התפוקה בעבודה. ועל כך במאמר שלפניכם

אם אתם בעלי עסק או מנהלים שכירים כדאי לתת את הדעת על השפעתם של הסיגריות וליתר דיוק של הפסקות הסיגריה על התפוקה של העובדים שלכם. אם בחרתם לפתוח בתהליך ייעוץ עסקי על מנת להתייעל ולמקסם את התפוקה מהעובדים שלכם – צפו שסוגית הסיגריות והזמן המתבזבז בגינן יעלה כבר בראשית התהליך.

האם הפסקת סיגריה היא אכן הפסקה קטנה ותמימה?

כיוון שקיים איסור על עישון במקומות ציבוריים, ביניהם מקומות עבודה, עובדים מעשנים מקבלים את הזכות לעשות הפסקת סיגריה מפעם לפעם. אין באפשרותו של האחראי להכריח אדם להימנע מעישון סיגריה במהלך כל היום מחד, אך אין הוא יכול כמובן לאפשר את העישון במהלך העבודה. אי לכך, נוצר המצב הבעייתי של הפסקות הסיגריה. הפסקות הסיגריה נעשות מחוץ לבניין אלא אם הוקצה מקום מיוחד כפינת עישון. כך, גם אם העובד אכן מעשן סיגריה וממהר לחזור לעבוד, עדיין מתבזבזות מספר דקות על היציאה מהבניין והחזרה אליו. נוסף על כך עובדים רבים לוקחים על הדרך הפסקה קטנה שכוללת גם הכנת שתיה או אפילו שיחת טלפון, מה שגורם לבזבוז נוסף של זמן. במחקרים שנעשו נמצא כי ביום עבודה מלא שנמשך 9 שעות לוקח המעשן בממוצע ארבע הפסקות של 10 דקות (מלבד ההפסקות המגיעות על פי חוק), מה שמגיע ל- 40 דקות ביום וסה"כ כ- 150 שעות בשנה. מדובר על 12 ימי עבודה שמתבזבזים לחינם ולא על ידי עובד אחד. אין ספק כי הדבר מוריד מתפוקת החברה באופן שאינו זניח.

אילו הוצאות נוספות יש למקום עבודה בעקבות עישון העובדים?

בשל השפעותיו השליליות של העישון על הבריאות, נמצא כי עובדים מעשנים הם חולים יותר. מערכת החיסון שלהם חלשה יותר מזו של אנשים שאינם מעשנים. כך, אם מקום העבודה מספק ביטוח בריאות הוא משלם על כך באופן ישיר. שלא לדבר על ימי מחלה אותם לוקח העובד. השפעות אלה הן במצב שגרתי, בו עובד אינו לוקה חלילה במחלה חמורה, אך גם מחלה חמורה היא תרחיש אפשרי. הקשר בין סרטן לבין עישון ידוע כבר כמה עשרות שנים. מקום עבודה אשר עובד שלו לקה בסרטן צריך להתמודד עם ימים רבים בהם העובד חסר, בין אם מדובר בטיפולי כימותרפיה שעליו לעבור או ימים בהם אינו חש בטוב, ימים בהם העובד מאושפז ועוד.

השפעת העישון על העובדים הלא מעשנים

כאשר עובד אחד הוא אפקטיבי פחות, עובד אחר צריך להשלים את המלאכה. אם העובדים המעשנים רשאים לצאת להפסקות הסיגריה ועל החברה לעמוד ביעדים מסוימים, נטל רב יותר נופל על כתפיהם של העובדים הלא מעשנים. עומס רב מדי ולחץ לעמוד בלוחות זמנים יוצר אצלם לחץ נפשי רב יותר. הדבר יכול להחליש גם אותם פיזית ולהביא לכך שגם הם יחלו ויעדרו מן העבודה יותר מהרגיל. הפסקות הסיגריה שנחשבות לגיטימיות מבחינת מקום העבודה יכולות להביא למרמור ולתסכול בקרב העובדים הלא מעשנים ולהוריד את המוטיבציה שלהם. כך נוצר מעגל שלילי בו ירידה באפקטיביות אצל קבוצה אחת של עובדים תיצור לחץ אצל קבוצה אחרת, מה שיוריד את הכוח ואת התפוקה גם באותה קבוצה.

מה ניתן לעשות?

אין פתרונות קסם. כפי שציינו, העובדה שעישון באופן כללי הוא דבר מותר (בניגוד לסמים למשל) אך עם זאת ישנן הגבלות רבות לגביו יוצרת את הבעייתיות הרבה. בתור מנהלי עסק תצטרכו ללכת בין הטיפות. ניתן לנקוט בשיטת המקל והגזר: להציע בונוסים על עליה בתפוקה בונוסים שיכולים להיות קבוצתיים ולבוא גם בצורה של יום כיף או פעילות מהנה וגם כבונוסים אישיים. ניתן במקביל גם להטיל הגבלות שונות כמו זמן קצר יותר להפסקת סיגריה, אם כי אורך ההפסקה קשה למעקב ובקרה. דבר נוסף שניתן לעשות הוא לנסות למגר את תופעת העישון עד כמה שניתן ולסבסד לעובדים המעוניינים בכך סדנאות לגמילה מעישון או מוצרים המסייעים להפסקת עישון.

העישון באופן כללי נמצא כיוצר נזקים למשק הישראלי בשווי של 8 מיליארד שקלים בשנה. עם זאת, כל עוד העישון מותר על פי חוק, אתם בתור מעסיקים תוכלו רק לנקוט בדרכים שונות לצמצום התופעה ולו במעט או לחילופין לספוג את הנזקים.

המאמר באדיבות אלן קאר – הדרך הקלה להפסיק לעשן

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles