לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

חשיבות מדידת הביצועים בעסק

כל עסק שואף להצליח אבל איך מודדים את ההצלחה?

אפשר להגיד שעסק מצליח הוא עסק שבו ההכנסות גדולות בצורה משמעותית מההוצאות ושורת הרווח גדולה וברורה. אבל כמובן שהנושא הרבה יותר מורכב וישנה חשיבות גדולה מאוד לפרמטרים פיננסים נוספים כגון תזרים מזומנים חיובי, התחייבויות נמוכות ועוד ועוד …

אך האם זה מספיק? בוודאי שלא, ישנה חשיבות גדולה מאוד למדידת הביצועים בעסק גם אם העסק רווחי; תמיד יש מקום לשפר.

מנהלי העסק צריכים לנתח את ביצועי העסק מכל אספקט אפשרי; ברמה האישית של העובד, של המחלקה ואפילו של המכונה. ניתוח ביצועי העסק מביא לכם מידע חשוב מאוד שיעזור לכם לייעל ולפתח את העסק.

מדידת ביצועים – תהליך מתמשך

מדידת ביצועים בעסק היא אינה פעולה חד פעמית אלא פעולה מתמשכת לכל אורך חיי העסק. במהלך הזמן ישנם הרבה דברים שמשתנים כמו למשל כח אדם בעסק, מכונות וציוד, שיטות עבודה, דרישות השוק וכו'. יש לבדוק את הביצועים אל מול הסטנדרטים שיושמו. כך ניתן לעשות סוג של השוואה בין הרצוי לבין המצוי. בדיקת הביצועים המתמשכת הכרחית על מנת שההנהלה תדע לשנות ולתקן על מנת לשפר את הביצועים.

כאשר ניגשים למדוד ביצועים בעסק חשוב להגדיר היטב ולתכנן מה בודקים ואיך בודקים ומהו הפרמטר לבדיקה.

לדוגמה חנות למכירת בגדים שמה לעצמה כיעד 20% עלות מכירה. אחד המרכיבים המשפיעים על עלות המכירה היא שכר העבודה של העובד; אם ניקח את מצרף המכירות של העובדים ונחלק בשכר נקבל את עלות המכירה הממוצעת (לצורך ההפשטה נניח כי אין עוד עלויות מכירה). אם שכר העובדים מהווה יותר מעשרים אחוז מסכום המכירות אז עלות המכירה הממוצעת גבוהה מעשרים אחוז ויש לנו בעיה. במקרה כזה יש להמשיך לנתח בנפרד כל עובד מכירה באופן דומה; כך נדע את עלות המכירה הממוצעת לכל עובד. סביר להניח שנגלה שישנם עובדים אשר מוכרים יותר במשך אותו פרק זמן כמו האחרים ולכן עלות המכירה הממוצעת אצלם היא 20% או פחות ואילו אצל מוכרים אחרים העלות הממוצעת גבוהה יותר. אולי תגלו שישנם עובדי מכירות שלא כדאי להעסיק אותם או לפחות להעניק להם הדרכה ואימון על מנת לשפר את מכירותיהם.

לסיכום, עסק מבצע עשרות פעולות ביום, או הרבה יותר, תלוי בהיקף פעילות העסק. לכל פעולה ישנה עלות אשר עלולה לנבוע מעלות שעת עבודה, עלות חומרי גלם או שאר הוצאות שיש לעסק וקשורות לאותה הפעולה. מנהלי העסק צריכים לנתח את הפעילויות השונות ולבחון את הצדקתם הכלכלית. יתכן שאלו הן פעולות רווחיות אך בהחלט ישנם מצבים שעסקים זונחים פעולות רווחיות מכיוון שעדיף להשקיע את המשאבים בפעולות אחרות המפיקות תשואה גבוהה יותר.

אל תחשבו שמדידת ביצועים היא תחום המתייחס אך ורק למכירות או ייצור, גם רואה עורך דין לצורך העניין צריך לחשב את התמורה הממוצעת לכל שעת עבודה עבור לקוח.

יש צורך לעשות מדידת ביצועים לכל תחומי העסק המרכזיים :

1. השיווק והמכירות

2. תפעול וייצור

3. פיננסי

4. כוח אדם

6. מחקר ופיתוח

המדידה צריכה להעשות אל מול היעדים שהצבתם בתוכנית העבודה השנתית / חודשית.

יש לנתח את המסקנות ולהציע פתרונות ריאליים ליישום בשטח.

אנו בחברת FORWARD נשמח לסייע לכם לבנות יעדים ולמדודים במסגרת תהליך של ייעוץ עסקי.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר עוד היום

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles