לתיאום פגישת הכרות ללא עלות:

 

שיווק עסק קטן – איך לחלק נכון את הזמן בין עבודה לשיווק העסק?

עסקים קטנים זקוקים לשיווק ולקידום מכירות, ובדרך כלל זהו צורך חיוני, שעומד בבסיס האפשרות של העסק להתקדם ולהתפתח. זה מציב את בעלי העסק במצב לא פשוט. בעסקים מבוססים יש בדרך כלל אדם, או מחלקה שלמה, שאחראים על שיווק העסק – לכך מוקדשים המשאבים שלהם וכל יום העבודה שלהם. לעומת זאת דווקא עסק קטן, שזקוק אף יותר לשיווק – כדי ליצור חשיפה, לקיים ולשמר מאגר ראשוני של לקוחות ולבנות בסיס יציב להמשך – לא תמיד יכול לממן איש שיווק במשרה מלאה, או אפילו במשרה חלקית. זה משאיר את בעלי העסק בתפקיד, ואלה לפעמים בוחרים לחלוק את המשימה עם אנשי צוות נוספים.

אבל כידוע לכל מי שניהל עסק, וגם להיגיון הבריא – בעל עסק אינו בדיוק מופת לזמן פנוי. בעלי עסקים, בעיקר בשנים הראשונות, נאבקים לפעמים על קיום העסק ועל הרצה יום-יומית שלו, ולעתים קשה להם למצוא זמן ומשאבים לעסוק בשיווק. לפעמים גם אם הם מפנים לכך זמן, הם מוצאים עצמם אובדי עצות – כי זה לא בדיוק התחום שלהם.

אז מה אפשר לעשות כדי לקדם את שיווק העסק הקטן שלכם? ואיך אפשר לחלק נכון את הזמן בין השיווק לבין הניהול והעבודה?

 

קודם כול, חשוב לדאוג לתשתית שיווקית טובה. הכוונה היא שתמיד צריכים להיות זמינים, בבית העסק ואצל בעל העסק (ורצוי גם אצל העובדים) אלמנטים שיווקיים שאותם אפשר למסור לכל מתעניין ולכל לקוח, ממשי או פוטנציאלי: כרטיסי ביקור, עלונים, קטלוג, מגנטים למקרר ועוד. לכל אלה השפעה חיובית רבה משנראה על השיווק. ראשית, ברגע שמתחילים להפיץ אותם, המיתוג של העסק פורש כנפיים ונעשה מוכר בשכונה, באינטרנט, בבתי עסק ובבתיהם של לקוחות פוטנציאליים ועוד. שנית, כאשר פרטי העסק זמינים ללקוחות ולמתעניינים – למשל נמצאים על מגנט על דלת המקרר שלהם, או כקטלוג על המדף שלהם – מבחינה סטטיסטית, אין ספק שמישהו בסופו של דבר יושיט יד לקטלוג או יחייג את המספר, כאשר ייתקל בו בתזמון הנכון. באופן הזה עבודת השיווק הבסיסית ביותר גוזלת מעט מאוד זמן ומאמץ – אתם זורעים את הזרע, בצורת מידע בקרבת הלקוחות, וקוצרים את הפירות בהמשך.

חשוב כמובן שהניירת של העסק תהיה ממתוגת ותואמת – הלוגו ופרטי ההתקשרות צריכים להופיע על כל אלמנט ולהיות נגישים. כיום יש פתרונות קלים ופשוטים לעיצוב מותאם וממותג של כל הניירת של העסק – כולל פליירים, מעטפות, חשבוניות, כרטיסי ביקור ומה לא. אמנם אפשר לעבוד עם גרפיקאי, אך אפשר גם לעצב בקלות לוגו פשוט ולהוזיל עלויות באמצעות רכישה מרוכזת של כל הניירת ועיצוב עצמי, מבלי להתפשר על האיכות. כאן למשל www.armonrama.co.il תוכלו לעשות זאת בעצמכם במינימום טרחה – מושלם לעסק קטן.
אחד הצדדים החשובים ביותר של השיווק הוא שיווק ברשת. חשוב להקדיש זמן לעדכון של האתר ו/או דף הפיייסבוק (או כל פלטפורמה אחרת שהעסק מיוצג בה). בעיקר חשוב לוודא שיש פעילות ונוכחות וירטואלית – לא תמיד צריך להקדיש לכך זמן רב, אבל חשוב שזה יהיה בטיפול יום-יומי: עדכונים קטנים מהעסק, כולל עדכוני מוצרים ומבצעים, קיום קשר עם הלקוחות באמצעות האתר והפייסבוק, מענה לשאלות וכו'. הנוכחות הווירטואלית חשובה כי היא מעידה שהעסק חי ונושם, וכי היא מייצרת בפני עצמה סקרנות, תנועה ועניין במרחב הווירטואלי, מה שמיתרגם בסופו של דבר לתנועה ממשית וכלכלית בבית העסק.

כמובן, יש להקדיש גם זמן לעבודת שיווק מעשית בשטח – בין אם בשימור אקטיבי של לקוחות, בין אם באמצעות פרסום או פנייה ללקוחות פוטנציאליים והרחבה מתמדת של העסק. לשם כך, רצוי להקציב מסגרת זמן קבועה מראש, שבה תתפנו לעיסוק אך ורק בצורכי השיווק של העסק. אפשר להגדיר מספר שעות מראש, ביום או בשבוע, או להקדיש לכך יום מסוים בשבוע. יעזור להכניס זאת ממש ליומן הפגישות ולתכנון החודשי – זה עוזר גם לשריין את הזמן וגם להקדיש לכך רצינות, משאבים ומחויבות. ברגע שענייני השיווק השוטפים נכנסים לתבנית ולסדר, קל לנהל ולארגן אותם, ולהקדיש להם את הזמן האופטימלי הדרוש – לא יותר מדי ולא פחות מדי. לשם כך כדאי למקד כמה פעולות עיקריות ולתרגל אותן על בסיס יום-יומי. למשל להקדיש חצי שעה מדי יום לטלפונים המיועדים לשימור לקוחות ועוד חצי שעה לשיווק ברשת. אותו דבר אפשר לעשות בלו"ז שבועי – להחליט על זמן בשבוע המוקדש לפעילות שיווקית אקטיבית כמו חלוקת עלונים. ברגע שהשיווק נכנס כאלמנט קבוע בהתנהלות השוטפת, הוא גוזל פחות זמן ומאמץ.

מצד שני חשוב גם להפגין גמישות: בתקופות שבהן יש עומס רב של עבודה, יש לוודא שהזמן המוקדש לשיווק אינו נגזל ישירות מהזמן המיועד ללקוחות או לפרויקטים. לשם כך אפשר להאציל סמכויות ולחלוק כמה ממשימות השיווק העיקריות עם העובדים, ולפעמים אפשר למנות איש שיווק או איש מכירות, שיגבה את העסק בתקופות לחץ. בכל מקרה, חשוב שהשיווק יהיה עקבי ושילווה את העסק גם בתקופות עמוסות וגם בתקופות חלשות יותר.

שתפו

כתוב/כתבי תגובה

82

ממליצים

142

מאמרים
  • דילוג לתוכן