לתיאום פגישת הכרות ללא עלות:

 

שימוש במודל SWOT

מודל SWOT הוא מודל נפוץ לתכנון יעדיו של עסק ולתכנון מהלכים. בכל עסק ישנם גורמים פנימיים וחיצוניים שיכולים לקדם אותו או להצר את צעדיו. מטרתו של כל בעל עסק היא לזהות את כל אחד מן הגורמים הללו ויותר כך- לדעת איך לנצל הפרמטרים החיוביים- החיצוניים או הפנימיים כגורם מניע, כזה שיתן רוח גבית לעסק וימנף אותו וכיצד למזער נזקים או לצפות את הפרמטרים השליליים- החיצוניים והפנימיים. במאמר נפרט על כל אחד מארבעת הפרמטרים המרכיבים את המודל וכיצד ניתן לנצל אותו או לחילופין להתמודד איתו.

מודל זה מהווה כלי משמעותי מאד בתהליך הייעוץ העסקי ומאפשר קבלת החלטות משמעותיות לגבי האסטרטגיה העסקית שלך העסק.

אני ממליץ לכל עסק ובעיקר לעסקים קטנים לבצע ניתוח SWOT לעסק שלהם, אחת לתקופה על מנת לוודא שהאסטרטגיה שבהם בחרו לקדם את העסק שלהם מביאה לתוצאות הרצויות.

במאמר אפרט על כל אחד מארבעת הפרמטרים המרכיבים את המודל וכיצד ניתן לנצל אותו או לחילופין להתמודד איתו.

S- Strength- חוזקות

החוזקות כשמן הן גורמים פנימיים חזקים בארגון, בעסק או בחברה. אם מדובר למשל מיקום גיאוגרפי מרכזי ונוח העסק יוכל לפנות לקהל יעד בקנה מידה ארצי ולא רק מקומי. גם פריסה ארצית של עסק תהווה חוזקה שלו ותאפשר לו להגיע לקהל יעד מגוון ורחב יותר. משאבים גם הם בהחלט חוזקה. גם אם מדובר על עסק קטן יש לו חוזקות.

מומחיות מסוימת, חוסן כלכלי, קשרים עסקיים, או ידע ייחודי, כמו לדוגמא מכללה מתחילה וקטנה אשר מעבירה קורסים למטרת לימודי תעודה בתחום ביטוח פנסיוני, יתכן שהמיקום הגיאוגרפי אינה כעת החוזקה שלה (ממוקמת בפריפריה) אלא ידע של מקים המכללה ואיכות המרצים שהוא בוחר. הדבר מהווה קלף מיקוח- יתרון על פני המתחרים. בנוסף, מקומות קטנים יותר נוטים לתת יחס אישי יותר לסטודנטים וגם זהו יתרון על פני מוסדות לימוד גדולים והמוניים. על מנת לאתר את החוזקות  שלו בעל העסק צריך לענות על שאלות כמו: מהם יתרונות העסק על פני מתחריו, מה מביא לקוחות להיות שבעי רצון מהשירות שהוא מספק, אילו משאבים נמצאים ברשותו ברגע נתון.

W- Weakness- חולשות

חולשות, בדיוק בניגוד לחוזקות, הן הגורמים הפנימיים שעוצרים או מעכבים התקדמות וצמיחה. כמו עבודה עצמית שעושה אדם עם עצמו על מנת להתקדם בחייו, כך צריך גם העסק להיות עם ביקורת עצמית ולערוך פעולת משוב לעיתים קרובות. חולשות יכולות להיות: חוסר במשאבים, חוסר בכוח אדם, חוסר בהדרכה או לימוד העובדים, או כפי שקורה רבות בעסקים קטנים- מערך שיווק שאינו מפותח מספיק. השאלות הרלוונטיות לבדיקת החולשות הן: מהם התחומים בהם עולים המתחרים על העסק, מהן הנקודות בהן לקוחות לא היו שבעי רצון. ניתן מדי פעם לפנות ללקוחות על מנת להשיג תשובה מהימנה.

O- Opportunities- הזדמנויות

הזדמנויות הן מצבים חיצוניים אותם יש לתפוס בשתי ידיים על מנת להתקדם. בעלי עסקים קטנים שאינם מנוסים דיים לא תמיד יודעים לקרוא את השטח ולתפוס את אותם מצבים. הזדמנויות כאלה יכולות להיות שווקים חדשים, אפשרויות למיזוג ושיתופים, פיתוחים טכנולוגיים שישדרגו את המוצר שאותו מייצר או משווק העסק וגם בעיות אצל המתחרים. על מנת להגיע לאותן הזדמנויות יש להיות עם האצבע על הדופק ולשים לב כל הזמן להתרחשויות בענף המדובר ובמשק בכלל. ניסיון בחיפוש של צרכים נוספים של לקוחות בנוסף למוצר יכול להביא ליתרון על המתחרים. על מנת לנתח את השוק יתכן ויהיה צורך להעזר ביועץ עסקי או יועץ אסטרטגי אשר מתמחה בניתוח מצב השוק.

T- Threats – איומים

האיומים הם גורמים חיצוניים שיכולים להחליש את העסק או לעכב את צמיחתו והתפתחותו. אם מדובר לדוגמה על מסעדה שמולה נפתחת כעת מסעדה בסגנון דומה המציעה מנות במחיר  היכרות מפתה, זהו איום על העסק. אמנם לא בטוח שלקוחות ותיקים ונאמנים ימהרו לעבור אך לקוחות פוטנציאלים וניטרלים יכולים בהחלט לבחור במסעדה המתחרה. לשם כך יש להיערך ולראות איך פועלים. גם שינויים בטעמם של הלקוחות אשר הזיהוי שלהם אינו קל ויכול להתרחש רק לאחר זמן שהעסק מדשדש הם גורם מאיים. כך גם כניסת מוצרים חדשים לשוק אשר אינם מסופקים לעת עתה בעסק. גם כאן חשוב להיות מעודכנים כל הזמן, לדעת מהן המגמות בשוק ובמיוחד מה החידושים בתחום המדובר. יש להגיב לשינויים בסביבה כמו הקמת עסק מתחרה.

ניתוח SWOT הוא למעשה ניתוח מקיף שאמור לכלול את כל הגורמים המשפיעים על התנהלות העסק, לחיוב ולשלילה. בעל העסק צריך להיות בעל מודעות רבה, לשים לב לכל פרט על מנת שהניתוח יצליח ויהיה אפשר להסיק ממנו מסקנות ויותר מכך על מנת שיהיה אפשר לפעול במהירות, להגיב, לבנות תכנית עסקית חלופית בתחומים בהם יש צורך לשנות הרגלים. בעל העסק חייב להיות פתוח לשינויים ולא מקובע בעולם דינמי כמו שלנו.

שתפו

כתוב/כתבי תגובה

עד עכשיו

82

ממליצים
עד עכשיו

141

מאמרים
  • דילוג לתוכן