לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

ניהול עסק קטן – כישורים נדרשים

מיהו מנהל?

אחד הנושאים המועלים תדיר הן בשיחות סלון, הן בפגישות עם חברים לעבודה והן בעולמות האקדמיה והפיתוח הארגוני הינה השאלה – מיהו מנהל? 

מה הופך אדם למנהל טוב והאם כל אחד יכול להיות מנהל העושה עבודה נכונה וטובה? מיהו מנהל שעובדיו מעריכים? בעבודת ניהול ישנו תמהיל של התמודדויות, יכולות, צרכים וכישורים נדרשים, אך האם נוסף על כל אלו דרושה גם הבנה בעולמות הידע או בתחומי התוכן של הארגון המנוהל? ומהן התכונות החשובות למנהל, אלו שהופכות אותו למנהל מצוין? על כך במאמר שלפניכם.

נדמה שישנן הגדרות רבות למנהל ולתהליכי ניהול, אולי אף רבות ממספר המנהלים הפעילים בתעשייה ובעולם הארגוני. ובכל זאת, אחת הדרכים בהן ניתן להגדיר ניהול היא: תהליך שמטרתו להפיק ולמצות את הפוטנציאל מן המשאבים הנתונים – אנושיים, כלכליים, טכנולוגיים ואחרים, ולהוביל את התוצרים והמעשים לכדי שימוש מיטבי ויעיל שיענה על צרכי הארגון. לאחר הגדרה זו, ראוי להדגיש: כל מנהל שונה מקודמו או מעמיתיו באופנים רבים, ומשרה ניהולית נוצקת בדמותו ועל פי מאפייניו האישיים של כל אדם הנושא אותה. כמו כן, ישנן דרכים רבות לבחון הצלחה של מנהל – על פי הישגים כספיים וכלכליים, על פי הישגים בתחומי היצירה, הקידום והפיתוח הטכנולוגי או העסקי ועל פי ההישגים בתחום משאבי האנוש והנעת העובדים.

מנהל טוב

מנהל טוב נמדד, כאמור, בשטחים ובצדדים רבים של עשייתו.שני מצבים שראוי לבחון בהקשר זה הינם המקרה של מנהל יזם, המעוניין להקים עסק, והמקרה של ניהול עסק קטן או עצמאי. בשני מקרים אלו דרושות תכונות כמו חוש יזמי ועסקי והבנה בניהול עסק קטן, הקשורות בכישורי ניהול, מחד, וכן תעוזה, אורך רוח, מוטיבציה והנעה אישית לעשייה, הקשורות באינטליגנציה רגשית, מאידך. בעלי תכונות מתאימות ואופי יזמי, עשויים להיות מנהלים טובים בכל תחום או חברה אותה יבחרו לנהל, ואף עשויים להיות "יזמים סדרתיים", כאלה המומחים בהקמת עסק ו"העמדתו על הרגליים". מצד שני, במקרה של ניהול עסק קטן או עצמאי ישנה חשיבות להבנה בתחום הניהול, מאחר והעסק נסמך פעמים רבות על אדם אחד – המנהל, או מספר אנשים מצומצם, ועל כן, משמעותה של אי הבנה בתחום העסקי והארגוני הספציפי יכולה להיות בעלות השלכות קשות על ניהול עסק קטן.

מה בין מנהיגות לניהול?

ניהול קשור במכלול המנגנונים השכלתניים ובמגוון ההתנהגויות שיש לפעול במסגרתן על פי הכללים והחוקים המוגדרים של הארגון, והוא המניע את הארגון להשגת יעדים ומטרות. מנהיגות קשורה בממדים הרגשיים ומהווה מנוע רב עוצמה לי

בקרב העוסקים בעולמות הפיתוח הארגוני של ארגונים גדולים ובינוניים, מתעצמת היום יותר ויותר ההבנה כי מנהל טוב איננו בהכרח איש המקצוע הטוב ביותר שבנמצא או האדם שמבין הכי הרבה בתחום ניהולו.תפקיד המנהל בעידן שלנו הוא תפקיד צומח ומתהווה, שבו נדרשת גמישות גבוהה, למידה מתמדת והתפתחות אישית וארגונית כל העת.

לצד כישורים טבעיים ויכולות ניהוליות, אותן אפשר לפתח ועליהן מתאמנים מנהלים רבים, מדברים היום בתחום על חשיבות האינטליגנציה הרגשית של הנושאים בתפקידי ניהול. הבנה בתחום הניהול היא חשובה ויכולה להוות מקפצה טובה עבור מי שנכנס לתפקידו הניהולי, אולם היא קשורה בממדים הקוגניטיביים והשכליים של משרת הניהול.

רקע בלימודי מנהל עסקים או כלכלה, הבנה בכספים, בטכנולוגיה, במפת השווקים הבינלאומיים או בהנדסה ובפיתוח מוצר הינו משמעותי, חשוב ורלבנטי, ונכלל בשדה האינטליגנציה השכלית. רקע זו יוצר הבנה מבורכת וחשובה, אך היא בגדר תנאי שאינו מספיק. האינטליגנציה הרגשית בעולם הניהול הכרחית, על מנת ליצור סביבת עבודה אפשרית ונעימה והרגלים שיאפשרו גמישות, הקשבה, מוטיבציה גבוהה, שאיפה להצטיינות ומסירות לארגון.

ניהול עסק קטן

ניהול עסק קטן שונה בניהול עסק גדול או אפילו עסק קטן.  תוכנות הניהול הדרושות דומות בסך הכל אולם, בגלל כמות העובדים הקטנים רוב העבודה והמשימות נופלות על מנהל העסק שבדרך כלל הוא גם בעלי העסק. 

ניהול עסק קטן דורש הכרה והבנה שאם אין לך עובדים שיעשו את העבודה בתחומים מסויימים, יש לך כמנהל 2 אפשרויות:

1. לעשות את העבודה בכוחות עצמך – המשמעות היא שזה יבוא על חשבון משימות אחרות וכן עליך להיות מספיק מקצועי לעשות זאת נכון. 

2. להוציא את המשימה לגורם חיצוני מקצועי – למשל, ניהול כספים במיקור חוץ או בתחום השיווק, או להעסיק עובד פרינלסר. הכל תלוי בצורך, בהיקף ובמשך המשימה. 

ניהול של עסק קטן דורש ממנהל העסק להיות סוג של לוליין, לדלג ממשימה למשימה ולדאוג כל הזמן לטייב את הזמן שלו ולנהל נכון את לוחות הזמנים והמשימות. 

אנו בחברת הייעוץ פוורוורד מלווים מנהלים של עסקים קטנים ומספקים להם כלים להצלחה! 

לקבלת ייעוץ עסקי צרו איתנו קשר. 

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles