לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

מודל סמארט להגדרת יעדים ומטרות לעסק שלכם

כחלק מתהליך בניית יעדי החזון העסקי שלכם לשנת 2019, מומלץ מאד להיעזר במודל S.M.A.R.T בכדי שהתהליך יהיה אפקטיבי.
המודל פותח ע"י אדווין א. לוק מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת מרילנד, ארה"ב.
המודל טוען שמטרה צריכה להיות ספציפית, ניתנת למדידה, ברת השגה, רלוונטית ונתונה לזמן קצוב:
S = SPECIFIC מפורט. M = MEASURABLE מדיד. A = Achievable בר השגה. R = REALISTIC מציאותי. T = TIMELY תחום בזמן.

מודל Smart

Specific – מפורט

יעדים צריכים להיות ישירים ומפרטים את מה שאתם רוצים להשיג. פירוט עוזר למקד את מאמצינו ובאופן ברור להגדיר את מה שאנחנו הולכים לעשות. פירוט – זה המה, המדוע והאיך של המודל.

מה אתם הולכים לעשות? השתמשו במלים כמו…לנהל, לארגן, לתאם, להוביל, לפתח, לתכנן, לבנות וכו'…

מדוע? מדוע הדבר הזה חשוב בזמן הזה? מה אתם רוצים להשיג בסופו של דבר?

איך? איך תעשו את זה? ( באמצעות…)

תהיו בטוחים שאתם מציבים יעדים מפורטים, ברורים וקלים. במקום להציב יעד של ירידה במשקל או יותר בריאות, תציבו יעד לרדת בקילו אחד במשקל בשבוע או ללכת מידי יום חמישה קילומטר במקום פתוח.

Measurable – מדיד
אם אתם לא יכולים למדוד את זה, אתם לא יכולים לנהל את זה. במובן הרחב יותר, הצהרת היעד הינה מידה לבחינת הפרויקט. אם היעד מושג זה נחשב כהצלחה. עם זאת קיימות מידות קטנות וגדולות שניתן לבנות בתוך היעד.
תבחרו יעד עם התקדמות מדידה, כך שתוכלו לראות את השינוי קורה. איך תדעו שהשגתם את היעד? תהיו מפורטים. " אני רוצה להספיק לקרוא 4 פרקים ביום מתוך הספר בעל 300 העמודים ולסיים אותו לפני יום הולדתי". מראה על יעד מפורט למדידה. "אני רוצה לקרוא טוב" אינו מדיד.
תציבו קריטריונים למדידת ההתקדמות לעבר השגת כל יעד. כשאתם מודדים את ההתקדמות, ונשארים צמודים למסלול, אתם חווים את ההתלהבות של הישגיות דבר שעוזר לכם למאמץ הנוסף הנדרש להשגת יעדכם.
 Achievable – בר השגה
כשאתם מזהים יעדים שחשובים לכם, אתם מתחילים לחפש דרכים ליישם אותם. אתם מפתחים גישות, יכולות, כישורים ויכולת פיננסית להשיג אותם. אתם מתחילים לראות הזדמנויות שיעזרו לכם להתקדם לקראת היעד. קיים חשש שיעדים הרחוקים מיכולת ההשגה שלכם לא יקבלו את המחויבות שלכם. גם אם תתחילו עם הכוונות הטובות ביותר שיש לכם , המחשבה שזה גדול עליכם אומרת שהלא מודע שלכם תמיד יזכיר לכם את זה ויפריע לכם מלעשות את הכי טוב שאפשר.
יעד צריך למתוח אתכם קצת כך שתרגישו שאתם מסוגלים להשיג אותו והוא גם יצטרך לקבל את המחויבות שלכם. לדוגמא , אם תכוונו להוריד בשבוע 10 קילו, אנחנו כולנו יודעים שזה לא אפשרי.
לעומת זאת 1 קילו בשבוע סביר יותר ואז גם ידרבן אתכם להוריד עוד אחד בעוד שבוע וכו'… הרגשת ההצלחה שזה נותן עוזר לשמור אתכם מונעים לקראת היעד הגדול יותר.

Realistic – מציאותי 

זו לא מלה נרדפת לקל. מציאותי במקרה הזה משמעו, "בר ביצוע". זה אומר שעקומת הלמידה לא יכולה להיות אנכית: זה אומר שהידע הנדרש לעשיית העבודה זמין. זה אומר שהפרויקט תואם את האסטרטגיה הכוללת שלכם או של המערכת שבה אתם רוצים ליישם את היעדים שלכם.

יעד מציאותי יכול לדחוף ולהעצים את היכולות של המבצעים אך וודאי לא לשבור אותם.
תכננו תוכנית או דרך שעושה את היעד מציאותי. היעדים צריכים להיות מציאותיים עבורכם ועבור המקום שבו אתם נמצאים עכשיו. יעד שלעולם לא תאכלו ממתקים או שוקולד עלול להיות לא מציאותי למי שאוהב את הדברים הללו. לעומת זאת לאכול פעם ביום פרי יכול לשנות הרגלים באופן הדרגתי.
תציבו יעדים שניתן להשיג עם קצת מאמץ עודף! קשה מדי, אתם מכינים את הבמה לכישלון. קל מדי, אתם משדרים חוסר יכולת. תציבו את הרף גבוה מספיק כדי להרגיש סיפוק בהשגת היעד.
Time  – תחום בזמן
תציבו מסגרת של זמן להשגת היעד: שבוע, חודש, שלושה חודשים. בכך שאתם תוחמים את השגת היעד בזמן, נותן לכם מטרה ברורה לעבוד לקראתה. אם אתם לא מציבים את מסגרת הזמן ההתחייבות תראה מעורפלת. דברים לא יעשו, כיוון שתהיה תחושה שתמיד יהיה אפשרי להתחיל. ללא מסגרת זמן אין גם את הלחץ והדחיפות לעשות עכשיו. זמן צריך להיות מדיד, בר השגה ומציאותי.
כל אחד יפיק תועלת אם היעדים שלו יהיו בנויים לפי מודל SMART.
אז קחו דף נייר ותרשמו את היעדים שאתם מעוניינים להשיג בשנת 2019 ותבדקו האם הם עומדים במבחן ובקריטריונים של מודל SMART.
נשמח לסייע לכם לקדם את הפעילות העסקית שלכם בשנה הבאה, לייעוץ עסקי צרו איתנו קשר

מודל סמארט להשגת יעדים

כל אחד יפיק תועלת אם היעדים שלו יהיו בנויים לפי מודל SMART.
אז קחו דף נייר ותרשמו את היעדים שאתם מעוניינים להשיג השנה ותבדקו האם הם עומדים במבחן ובקריטריונים של מודל SMART.
נשמח לסייע לכם לקדם את הפעילות העסקית שלכם בשנה הבאה, לייעוץ עסקי צרו איתנו קשר
שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles