לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

גזור ושמור: המודל הנכון לניהול חדשנות ארגונית

אחד המושגים אותם אנחנו שומעים בעשור האחרון מכל כיוון אפשרי ובכל תחום קיים, הוא "חדשנות". לעיתים, המושג מבולבל (שלא בצדק, כמובן) עם מרדנות, הליכה נגד הזרם ונטיה לעשות "דווקא". מה היא אותה "חדשנות" מפורסמת, אותה כולם משבחים? כיצד היא באה לידי ביטוי בארגונים? כיצד ניתן לפתח ולעודד אותה? ומה לעשות במקרים של "חדשנות-יתר" שלא רק שאינה מקדמת את צרכי הארגון, אלא עלולה לפורר אותו מבפנים, בגלל מאבקי כוחות שאינם מנותבים לאפיק הנכון?

מה היא חדשנות?

למרות שמדובר ב- Buzzword אופנתית, אותה שמחים אנשים חובבי טרנדים למיניהם לחלק כמחמאה לאנשים אשר הם חפצים ביקרם (או כטפיחה עצמית על השכם), אם נבדוק את העניין לעומק, נגלה ש"חדשנות" היא עניין סובייקטיבי ויחסי. כלומר: מה שיוגדר כחדשני בעיני שבט אפריקאי, לא בהכרח ייחשב ככזה בעיני ארגון הייטק מתקדם. ובכן, מה היא חדשנות? חדשנות היא היכולת להסתכל על בעיות ותהליכים בזווית שונה ולא שיגרתית, תוך יצירת ערך מוסף לצורך קיים באמצעות פתרונות חדשים או יצירת פתרונות לצרכים חדשים.

חדשנות בארגון – מעלה או אתגר ניהולי?

מטבעם, רוב הארגונים אינם הומוגניים ואינם עשויים מיקשה אחת. תמיד יהיו בם אנשים יצירתיים יותר, אשר ישאפו לפתרונות חדשים, ומולם, אנשים אשר ידבקו בפתרונות ותהליכים ותיקים וקלאסיים, אשר נוסו ופעלו כשורה במשך עשרות שנים. לכן, כאשר מדובר בחדשנות בארגון, השאיפה הכוללת הינה לנתב את הרוחות החדשניות בארגון לאפיק שיסייע לארגון ובד בבד, לא יגרום להתנגשות בין הקלאסי והותיק לבין החדשני והיצירתי. בניית מודל לניהול חדשנות ארגונית, אשר מותאם לאופיו של הארגון ומטרותיו, ושואף לאיזון המושלם בין החדשני לקלאסי, הינו מלאכה מאתגרת, אשר בסופה, הארגון העומד במטרה זו, זוכה בהצלחה עסקית.

If you can't beat them, manage them

למה, בעצם, ארגון עלול להילחם בחדשנות? לרוב, בעיקר, מאחר ומדובר במגמה (או בניצניה) אשר עלולים לקעקע את יסודותיו של הארגון. כאשר המענה לשאלה "למה אנחנו נוהגים בצורה מסוימת?" הוא "כי כך נהגנו גם אתמול ושלשום", כל ניסיון לחשוב בצורה החורגת מאותו תלם חרוש ומוכר, עלולה "לאיים" על הארגון, על עובדיו הותיקים ועל ה"שיגרה" שלהם.

אנושי? כן,

הגיוני? לגמרי,

מקדם את הארגון?

לגמרי לא…

לכן, את החדשנות בארגון יש לנתב לאפיק המועיל לכלל הארגון בצורה של תוכנית אסטרטגית, אשר לוקחת בחשבון את כל הדעות החדשניות והותיקות כאחת, מספקת לכל אחד מהצדדים את צרכיו ומנטרלת את פחדיו והתנגדויותיו. לפי גישה זו, לעובדים הותיקים, למשל, מומלץ לספק את תחושת הביטחון שהם אינם עומדים להפוך ל"מיותרים" בעקבות הכנסת פתרונות מחשוב חדשים לארגון, בעוד לעובדים החדשניים, השואפים לרוץ קדימה, מומלץ לספק סביבה ארגונית תומכת ומעודדת חדשנות, תחת מגבלות מדיניות החברה.

לסיכום:

חדשנות פירושה צעידה קדימה עם הזמן והתאמה לתנאים המשתנים. ארגון איננו יכול להרשות לעצמו לפגר מאחור, רק כדי לדבוק בישן ובמוכר לו. בניית מודל ניהול חדשנות עסקית ארגוני, אשר מסנתז את שתי הגישות, יביא לפריחה של הארגון ולהפיכתו למותאם יותר למציאות ולהתמודדות עם המתחרים.

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles