לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

שיטות לגביית כספים מלקוחות לא משלמים

לאחר עשור בתחום הייעוץ העסקי, הבנתי שעסק אשר לא גובה תשלום מלקוחותיו הוא עסק שלא יכול לפעול ולקוחות שלא משלמים הם למעשה לא לקוחות מוצלחים במיוחד.

עסקים רבים מכירים את הרדיפה אחר כספי לקוחות, זהו תהליך מתיש שגוזל זמן רב מבעל העסק כשזמן הוא משאב יקר מאד.

כל עסק קטן מודע לעובדה שהזמן הוא משאב יקר עבורו. כמו שאנחנו עושים הערכה לזמני נסיעות, הכנה ופגישות ובהתאם מתמחרים את המוצר, כך העסקים הקטנים צריכים לחשב גם את זמן גביית הכספים בהצעת המחיר וכאשר לקוח לא משלם, העסק מפסיד זמן יקר.

מעבר לכך שישנם לקוחות עם מוסר תשלום יצירתי, לעיתים הסיבה לגביית כספים שאינה יעילה היא בשל פעולות של בעל העסק שאינו יודע כיצד עדיף לו להתנהל מול גביית הכספים.

ישנן כמה דרכים עקריות לגבות כספים בעסק, כשלכל אחד יתרונות וחסרונות. ככל שהעסק יציע ללקוחותיו יותר אפשרויות ויקבע מראש את אופן התשלום כך ההתעסקות מול הגביה תהיה פשוטה יותר.

מזומן

תשלום המזומן היה בעבר התשלום הפופולרי ביותר בארץ. ריבוי כרטיסי האשראי והמודעות לעלות העמלה בהוצאת מזומן הפחית בצורה משמעותית את השימוש במזומן. עם זאת ישנם עסקים אשר נוהגים לעבוד יותר במזומן כשבניהם מטפלים, חנויות ועסקים מקומיים שנותנים שירות ללקוח פנים אל מול פנים.

חסרונות- ישנם אנשים ש"אין עליהם מזומן" והם חשבו שיוכלו לשלם לעסק באמצעים אחרים. לעיתים העסק מתפתה לדחות את התשלום ולצערנו לעיתים הוא לא מגיע לעולם. חיסרון נוסף של תשלום במזומן הוא הקלות להוציא אותו. חשוב מאד לכתוב את קבלת התשלום לא רק בקבלה מול הרשויות אלא גם לעצמנו על מנת לעקוב אחר תזרים הכספים של העסק. אם הלקוח מעביר תשלום מזומן, אין להכניסו למשק הבית ולבלוע אותו כאילו לא שולם.

יתרונות- תשלום במזומן הוא תשלום לכל דבר, אין עליו כל עמלה (אלא אם מפקידים אותו בבנק) ויש ביטחון שהכסף אכן אצלנו.

התנהלות נכונה- אם גם העסק שלך מקבל מזומן, מצוין, כל שיש לעשות הוא רישום ראוי של כל ההכנסות ולא למהר להוציא מזומנים "על הדרך".

צ'קים

צ'קים הוא אמצעי תשלום נהוג בין עסקים ובין עסקים לארגונים. הצ'קים הם תשלום לכל דבר, אך כדי להנות מהם ייש צורך לבצע הפקדה שעלותה עלות עמלת שורה בבנק.

חסרונות- צ'קים עתידיים אינם כסף בטוח ורצוי לקחת צ'קים רק לאחר בדיקה, במיוחד כשמדובר בסכומים משמעותיים עבור העסק. חיסרון נוסף של הצ'ק הוא הצורך בהפקדה אשר דורשת גם הגעה לבנק לביצוע הפעולה וגם עמלת שורה בהתאם לעלויות של בעל החשבון.

יתרונות- צ'ק הוא כסף ואם אתם נותנים שירות לאורך זמן שדורש תשלום חודש בחודשו או לפי חוזה, צ'קים עתידיים יתנו לכם את הביטחון כי התשלום העתידי נמצא אצלכם ביד. בנוסף לכך, כשמגיע לקוח ללא מזומן עליו, אך עם צ'ק כמובן שעדיף לגבות את התשלו.

התנהלות נכונה- אם אתם מרבים להשתמש בצ'קים, תוכלו לבחון עם הבנק כיצד לבדוק כי בעל החשבון אינו מוגבל ובכך להקטין את הסיכון באי- כיבוד הצ'ק. אם בעסק שלכם מתבצעות פעולות רבות תוכלו לבקש מהבנק לשנות את חבילת הפעולות שלכם (הבנקים מחוייבים להציע לכם חבילות פעולות אולם רובם לא יציעו לכם אותן). כמו כן מומלץ מאד להוריד אפליקציה של הבנק אשר מאפשרת לכם לסרוק את הצ'ק לחשבון ללא צורך להגיע לסניף בנק וכך לחסוך עלויות נסיעות. אם בכל זאת אתם מפקידים צ'קים בבנק, נסו להפקיד מספר צ'קים באותה מעטפה ובכך לחסוך עמלת שורה על כל צ'ק בנפרד.

העברה בנקאית

העברה בנקאית היא אמצעי תשלום שמשמש בעיקר לעסקים שלא נפגשים ונותנים שירות מרחוק או לחילופין נותנים שירות חודשי קבוע ואז מתבצע תשלום בהוראת קבע מהבנק.

חסרונות- כמו בכל הפקדה, גם כאן הבנק לוקח עמלת שורה בגין העברה בנקאית, כך שיש לקחת עמלה זו בחשבון. על אף העמלה, נראה כי החיסרון העיקרי של העברות בנקאיות נעוץ במעביר הכספים. אם הלקוחות שלכם לא משתמשים באינטרנט באופן קבוע ומגיעים לבנק לכל העברה, יתכן שהתשלום ידחה עד שהם יגיעו אליו.

יתרונות- הכסף בבנק. כל עסק חייב להכניס כסף לבנק וכאשר מתבצעת העברה בנקאית, הכסף מונח במקומו וההכנסות לא מתפספסות.

התנהלות נכונה- מומלץ

כרטיס אשראי

כמעט כל בית בישראל מחזיק כרטיס אשראי וזהו אמצעי תשלום בטוח לחלוטין. היום כל בעל עסק יכול לכבד כרטיסי אשראי דרך סליקה של החברות עצמן או סליקה של חברות הסולקות באינטרנט. יותר מכך, כל אחד יכול לבקש תשלום חד פעמי בכרטיס אשראי גם ללא חנות.

חסרונות- כל סליקה בכרטיס אשראי נדרשת בעמלה מהסכום המלא (ללא קשר לתשלום מע"מ) ועלויות העמלות נעות סביב 2.5% מהעסקה. חיסרון נוסף הוא אצל חלק מהחברות אשר מבקשות עמלה על משיכת כספים או לחילופין להתנות את המשיכה בסכום מינימלי.

יתרונות- סליקה בכרטיס אשראי זה כסף בטוח. חברת האשראי אשר סולקת את הכרטיס נותנת לבעל העסק ערבות לכסף והכסף נכנס ישירות לחשבון של בעל העסק. יתרון נוסף הוא היכולת לגבות כספים מכל בעל כרטיס אשראי ואף חלוקה לתשלומים של מוצרים יקרים.

התנהלות נכונה- אם נתקלת בבעיות בגביית כספים ואם שואלים אותך שוב ושוב האם אתה מקבל כרטיסי אשראי, זה הזמן לבחון התנהלות מול הכרטיסים. כמו רוב הדברים בישראל, גם כאן מדובר בשוק ויש לבחון היכן אין עמלת פתיחה לחשבון וכיצד ניתן לשלם עמלות נמוכות על סליקה.

העברה בנקאית

העברה בנקאית היא אמצעי העברת כסף לגיטמי לגמרי במקרים של מתן שרות קבוע ולאורך זמן (ריטיינר למשל). העברה בנקאית מתבצעת ישירות בין בנק אחד לשני ולא מערבת העברה פיזית של אמצעי התשלום (להבדיל מצ'ק או מזומן). באופן כללי, ניתן להעביר כל סכום,  אולם כדאי לזכור שהפעולה כרוכה בעמלה וסביר להניח שלהעביר סכומים נמוכים זה לא משתלם.

אין גבול מקסימאלי להעברה בנקאית. חברות גדולות מעבירות ביניהן מיליארדים לפעמים, אבל כמובן שיש מגבלות שקשורות לסוג החשבון שאתה מנהל.

מקווים שהמאמר סייע לכם בגביית הכסף מהלקוחות שלכם. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ודבר .

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles