לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

בניית תקציב שיווק לעסק קטן

כיועץ עסקי נוכחתי שעסקים רבים פועלים ללא תקציב לעסק בכלל וללא תקציב שיווקי בפרט. בעיני זאת טעות גדולה להפעיל עסק ללא תקציב ולבנות אסטרטגיה עסקית ושיווקית ללא תקציב שיווק. 

רוב העסקים פועלים באופן אינטואטיבי בנושא השיווק, הם לא ממש מתכננים את ההוצאות השיווקיות שלהם, לא מגדירים בתחילת שנה לאן יופנה הכסף ולא מקדישים זמן לבנות את תמהיל השיווק שלהם. 

עסקים קטנים רבים משקיעים מעט מידי בנושא השיווק, מבדיקה שעשיתי בשנים האחרונות מצאתי שעסקים רבים מוצאים פחות מ 5% מהוצאות שלהם על שיווק … האמת שאין להם מושג שזה האחוז, שלמעשה הוא נמוך מאד .. התוצאות בהתאם . נמוכות!

מדוע עסקים קטנים לא בונים תקציב שיווק?

עסקים קטנים רבים עושים את הטעות הזו מכיוון שמבחינתם שיווק אינו דבר מוחשי בטווח הקצר. בטווח הקצר, החלקים הקונקרטיים של העסק שלכם הם מה שאתם יכולים לראות או למדוד. נושאים כמו תפעול, שכר לעובדים, עלויות חומרי גלם נלקחים כחלק מהתכנון התקציבי. למרבה הצער, השיווק אינו מוחשי במיוחד בטווח הקצר, מכיוון שלוקח זמן מה להעביר את המסרים שלכם ללקוחות  שלכם. כתוצאה מכך, עסקים קטנים נוטים לוותר בשלב מוקדם על בנייה ותכנון תקציב שיווקי לעסק שלהם ופועלים באופן אקראי ונקודתי.

על פי מחקר של בית הספר לעסקים של הרווארד, עסק קטן צריך להוציא 20% מהתקציב הכולל שלו על שיווק בשנים הראשונות, כי זה הזמן שבו יש צורך לייצר מודעות למותג שלכם. אחרי שהתמקמתם וביצעתם מספיק מכירות, תוכלו להפחית את זה ל-8 עד 12%. עם זאת, אם אתם מוציאים פחות מזה, ייקח לכם הרבה יותר זמן להגיע לקהל היעד שלכם ולייצר מודעות למותג שלכם. וכאשר אתם עסק זמן , ככל שזה ייקח יותר זמן, כך תוציאו יותר כסף על פריטים מוחשיים כמו תפעול, משכורות, רכישות של חומרי גלם וכו'. לכן, אם השקעתם יותר מדי זמן בדברים אחרים ולא מספיק זמן בשיווק, לא תצליחו לבצע מספיק מכירות, וזה עלול לגרום לכם לרצות לוותר ולסגור את העסק. 

לכן עסקים קטנים רבים נכשלים במהלך 1 עד 5 השנים הראשונות לקיומם. שימו לב שאם לא תשקיעו מספיק מאמץ בשיווק שלכם, תהיה לכך השפעה על מידת ההצלחה של החברה שלכם בטווח הארוך.

כמה צריך להקציב לשיווק העסק?

עכשיו כשאתם יודע כמה חשוב להוציא כסף על שיווק, הדבר הבא שיש לקחת בחשבון הוא איך לדעת כמה צריך להוציא? אמרתי שאתם יכולים להוציא בין 8 ל-20%, אבל זה רק קו מנחה. וכעסק קטן, אולי לא תוכלו להוציא כל כך הרבה.

על מנת להבין כמה לתקצב יש להתחיל לבנות תוכנית שיווק לעסק שלכם. כחלק מתוכנית השיווק שלכם יש להגדיר קודם כל מה מטרות ויעדים – מסרים שתרצו להעביר , ערוצי שיווק שלדעתכם קהל היעד שלכם נמצא בה ואז לפרוס להורך השנה את הפעילות שתרצו להוציא לפועל. 

עלויות השיווק שלכם יכללו – 

  1. הפקת עזרי שיווק – עיצוב פליירים, עיצוב מודעות, קופירייטניג ועוד 
  2. רכישת מדיה – תשלום לגוגל או פייסבוק או לערוצים אחרים כגון אתרים או פורטלים רלוונטים. 
  3. ביצוע הפירסום בפועל, ניהולו, בקרה וכו' על ידי אנשי מקצוע.

כמובן שתוכלו לצמצם עלויות במידה ואתם בעצמכם תעשו חלק מהפעולות שצויינו לעיל. 

לאחר שתהיה לך תמונה ברורה לאן אתה רוצה להגיע, אתה יכול להתחיל לתקצב את זה. ואם אתה כבר יודע עלויות מניסיון קודם, זה פנטסטי. אחרת, כל המידע הזה זמין בקלות באינטרנט או תוכל להעזר בייעוץ שיווקי. 

אז זו שיטה אחת לחישוב כמה כסף תצטרך להוציא על שיווק. אפשרות נוספת היא להעריך את תקציב השיווק שלך ולהתחייב לרמת הוצאה שתוכל לעמוד בה במשך החודשים הקרובים. לדוגמה, התחייבתי להוציא  5000 ש"ח כל חודש על שיווק, ואני עומד בתקציב הזה. ופעם בחודש, אני מנסה דברים חדשים כדי לראות איך הם עובדים. אז ניסיתי מבצעי אינסטגרם במשך חודש, בזבזתי עליהם את כל תקציב השיווק שלי כדי לראות אילו תוצאות אני עשוי להשיג. האם זה הגביר את המודעות שלי? האם זה נתן לי יותר מכירות או יותר עוקבים? בחודש שלאחר מכן עברתי לערוץ אחר, כמו מודעות פייסבוק, והערכתי את התוצאות בהתאם.

אתם יכולים גם להוציא את הכסף על פריטים לא דיגיטליים. למשל, שכרת מתמחה לשלושה חודשים שיהיה  אחראי לעשות שיווק B2B באמצעות לינקדאין או באמצעות טלמרקטינג או באמצעות פעילות בקבוצות פייסבוק. 

הרעיון הוא לנסות ערוצי שיווק מרובים על מנת להתמקד בסוף בערוצים המתאימים ביותר עבור העסק שלכם. 

אמנם בניית תקציב שיווק אינה קשה, אבל זה אחד הדברים שבעלי עסקים קטנים מתעלמים מהם. זה קריטי להגדיר תקציב שיווק ברור עבור העסק הקטן שלכם, כדי שתתמקדו בשיווק. 

אם עדיין לא בניתם את תקציב השיווק שלכם, אני מקווה שנתתי לכם כמה עצות שתוכלו להשתמש בהן כדי להתחיל.

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles