לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם:

Schedule a free meeting:

 

רישיון עסק למסעדה

בשנים האחרונות החלו לצוץ יותר ויותר עסקי מזון, ענף זה מתפתח רבות ומביל אלפי בעלי עסקים, חלקם עובדים מהבית, חלקם עוסקים בקייטרינג, ולחלקם יש אפילו מזנון קטן.

אז אם החלום שלך זה לפתוח את המזנון שלך או מסעדה קטנה אנחנו נסביר לך איך עושים את זה בצורה נכונה ומהם האישורים שחשוב וחייב להשיג.

כמה עולה רישיון עסק למזון

ובכן, השאלה היא במה מדובר, כמו כל נושא גם פה זה מתחלק ומתפלג ותלוי מאוד האם אנו זקוקים לשיפוץ, או רק לאישורי משרד הבריאות. בכל אופן ההתנהלות מול משרד הבריאות לא כל כך פשוטה אך המחיר יחסית נמוך ומדובר בסכום פעוט של כסף, במידה ואתם מוכנים להיתנהלות מולם.

טווח המחירים לאחר השוואה קפדנית שעשינו בין 3 חברות מובילות בתחום הינו בין 5,000 ל- 9,000 ש"ח, וזו העלות הכוללת והמירבית של כלל התהליך הכולל את כל השלבים. כמובן שאלמנטים אינדיווידואליים כמו צורך בהוצאת היתר בנייה וכו' אינם נכללים ומחושבים בניפרד.

השלב הראשון – פתיחת העסק

בשלב הראשון קודם כל עליך לגשת אל מס הכנסה ולאחר מכן אל מע"מ על מנת לפתוח תיק עוסק. כמובן שחשוב לבחור את סוג העוסק שבירצונך להיות, האם זו תהיה חברה בע"מ, עוסק מורשה, או עוסק פטור ממס. ההבדלים כמובן ניכרים וחשוב גם פה להבין כמה דברים:

עוסק פטור \ זעיר – כאשר אנחנו מוגדרים עוסקים זעירים אנחנו בעצם מצהירים כי יש לנו מחזור הנמוך מכ-74,000 כל שנה כרגע (זה משתנה כל שנה וחשוב לבדוק מהו הסכום המדוייק !!). עוסק מסוג זה אינו גובה מע"מ ואינו מחזיר אותו למע"מ. הוא בעצם מתעסק רק עם מס הכנסה, וכאשר הוא גובה סכום מסויים מלקוחותיו הם אינם רשאים להיזדכות על המע"מ מהעיסקה.

עוסק מורשה – מעל מחזור זה העוסק יכול להגדיר עצמו כעוסק מורשה ובלבד שידע שכיישות משפטית הוא זה העסק, ועבור כל בעיה בעסק תובעים אותו אישית ואת נכסיו ורכושוץ

חברה בע"מ – זו יישות משפטית נפרדת וכאשר תובעים בגין פיצויים, בעיות וכו' יתבעו אותה בניפרד ללא קשר לבעליה.

באופן כללי, ככלל אצבע מומלץ בעסקים תמיד להתחיל מעוסק זעיר ורק לאחר מחזור עיסקי העולה על הגבול השנתי (נכון להיום 74,000 – משתנה משנה לשנה) לעבור ולהצהיר על עוסק מורשה.

במידה ואנחנו מעוניינים במשהו קטן והתחלתי אז מומלץ באמת להיצמד אל העוסק הפטור ולהיתקדם אל עוסק מורשה, רואי חשבון רבים ממליצים לעבור לחברה בע"מ לאחר מחזור של כ-35,000 ש"ח משיקולי מס וחיסכון כלכלי.

במידה ואתם פותחים מסעדה במקום הומה ובעל תנועה פוטנציאלית של עשרות לקוחות ביום, בהחלט ניתן להתחיל ישירות מעוסק מורשה, וכך גם נקבל החזרי מע"מ – הבדל משמעותי, שיש לקחת בחשבון עבור הוצאות העסק.

השלב השני – לומדים על העסק שלכם

בשלב השני במקרה ואתם נעזרים בחברה מייעצת בדרך כלל היא תלמד על העסק שלכם, היא תשב איתכם בפגישה שתיערך בין שעה ל-5 שעות ותבין את צרכי העסק שלכם, לדוגמא מסעדה זקוקה למטבח במבנה מסויים, ולחדר אירוח המארח את הסועדים בגדלים ספציפיים, בשלב זה יבינו את כל הצרכים שלכם, ויתאימו את שיטת העבודה עבורכם, לדוגמא במידת הצורך ירחיבו את בשטחים וידאגו להיתרי בנייה מול הרשות המקומית (העירייה), וכמובן במידת הצורך פותחים תיק רישוי בעירייה.

חשוב לציין שמומלץ לדאוג שהגוף המסייע יוודא שהתוכניות מתאר בעירייה תואמת את המצב הקיים בשטח ובמידת הצורך יעדכן אותה.

השלב השלישי – קבלת היתרים ואישורים (ממשרד הבריאות וכו)

כידוע עסקי מזון זקוקים לקבל היתר ואישור מסודר על מנת שתאופשר להם אופציית מכירת המזון. כעת אנו זקוקים לאישורים ממשרד הבריאות ועמידה בתקנים ותקנות הנקבעות ע"י שר הבריאות.

שלב זה מעט בעייתי וחשוב לשים לב שישנן המון חברות המתמחות בכל הקשור לקבלת רישיון לעסק מזון או למכירת מזון ועוזרות לנו ומלוות אותנו בתהליך, משיגות לנו את האישורים, מגישות לנו בקשות להיתרי בנייה במקרה של רצון לשפץ ובעצם מלוות אותנו מהשלב הראשון ועד להרצת העסק.

אם כבר בהיתרים עסקינן מומלץ גם לבדוק בשלב זה על כשרות וכל נושאי ההכשר השונים.

"הגוף המסייע" בדרך כלל יוצר פרשה טכנית מפורטת (המתארת את מהותו של העסק, סוגי המזונות הספקים וכו) עבורכם, דואג למגוון ההיתרים והאישורים אותם אתם זקוקים לקבל מכל הגופים, שינויי תוכניות בהתאם לתקנות ולדרישות השונות, ובונים עבורכם מטבחים תעשייתיים אם צריך, מסייעים בתזרים המזון ועוד.

קבלת חוות דעת

בשלב זה תגישו בקשה לקבלת חוות דעת מוקדמת, הפרשה הטכנית תוגש יחד עם התוכניות האדריכליות וכל המסמכים המצורפים אל משרד הבריאות (ללשכה הנפתית אליה בית האוכל שלכם שייך).

דבר זה יקל תהליכים וקבלת אישורים והיתרים ויספק מידע על הפרטים הנחוצים לתיקון ועל כל הליקויים.

הגשת בקשה לקבלת רישיון העסק

כעת תגישו בקשה לקבלת רישיון העסק יחד עם כל המסמכים, התוכניות האדריכליות, ועם חוות הדעת המקדמית כמובן.

הכנת תוכנית ביצוע

כעת כל שנותר הוא להכין תוכנית ביצוע בשטח (לאחר קבלת אישור משרד הבריאות, ושתוכניות אדריכליות מוכנות ומאושרות כמובן), כעת נכין תוכנית למימוש עם כל השינויים האדריכליים והתפעוליים שאנו זקוקים לעשות.

ביקורת

לבסוף נעבור ביקורת של העירייה \ הרשות המקומית וכן של משרד הבריאות בנושא בהתאם לתוכניות ולפרשה הטכנית.

וכעת נקבל רישיון !!

כלל התהליך כולו מתחילתו ועד סופו לוקח לחנות סטנדרטית ופשוטה כמה ימים, ובמסעדה של ממש זה יכול לקחת מספר שבועות עד חודשים (כמות מצומצמת ומזערית של כמה חודשים ספורים).

אז מה באמת בודקים שתקין אצלינו?

  • בית העסק והמבנה עצמו – שיהיה תקין ובטיחותי.

  • תנאי ייצור נאותים – בדיקה בריאותית כוללת, בין היתר ניקיון, כלים, מצב כללי של המטבח.

  • חשוב ליזכור את הרישיון שלנו אנו מקבלים מהרשות המקומית תוך תהליך נוסף הכרוך בהיתר משרד הבריאות, אישור מפעל\יצרן מזון זהו היתר שונה לחלוטין המסופק מטעם משרד הבריאות עצמו.

נכתב בשיתוף פעולה ע"י צוות bcr מומחים ברישוי עסקים ובטיחות מזון לעסקי ממכר המזון והמסעדות.

אם אתם זקוקים לליווי להקמת מסעדה צרו איתנו קשר

שתפו

82

ממליצים

82

Recommend

227

מאמרים

227

Articles